En del nyheter finns det i årets upplaga av showcasefestivalen Where´s the music, WTM, som rullar igång på fredag.
– Varje år försöker vi utveckla och se vad som kan bli bättre. När det gäller själva festivalupplägget känner vi att vi har en väldigt bra grund och det bygger vi vidare på. I år har vi lite fler kringarrangemang som musikquiz, pizzabrunch med musik och ölprovning med musik. En ny scen blir Lagerkvist eftersom Tegelvalvet försvunnit sedan förra året, säger Emelie Stockhaus, projektledare för WTM.
Scenerna i år känns igen från tidigare år. Förutom nya Lagerkvist är det Arbis, Värmekyrkan (två scener), Hedvigs kyrka, Cromwell, Saliga Munken, Dynamo, Black box (Hallarna) och Crescendo som gäller. Även Pappa Grappa finns med på hörn för bland annat pizzabrunch med DJ-set.
Musiken och liveframträdandena är kringarrangemangen till trots ändå huvudsaken.
– Vi är ju en showcasefestival. Vi vill plocka fram det nyaste och fräschaste som finns även om det såklart finns några välkända huvudakter också. Sen har vi en grej som Magna Carta Cartel som inte spelat på nio år. Det är en väldigt rolig addering till årets festival.
– En del har aldrig stått på scen, några har spelat in sin första demo och andra är rutinerade men i nya konstellationer, säger Emelie Stockhaus.
Publikintresset för festivalen har stadigt ökat år från år och i år har arrangören FKP Scorpio flaggat för att det är risk för slutsålt. Majoriteten av publiken kommer från Norrköping och Östergötland.
– Vi märkte redan förra året att det var ett väldigt bra intresse och det har spillt över på i år också så det känns jätteroligt.
Även om det visat sig svårt att locka folk från hela landet tycker Emelie Stockhaus att Where´s the music nu är ordentligt etablerad i musikbranschen.
– I musikbranschen har folk absolut bra koll på vad Where´s the music är. För folk som inte jobbar i branschen är det kanske en annan sak med det är trots allt fler festivalbiljetter än delegatbiljetter och vi känner att intresset är stort.
För de utvalda artisterna är WTM definitivt viktig.
– För artisterna handlar det ju om flera saker. Det kan vara ett sätt att bli upptäckt av några av de skivbolag och agenter som är på plats. Besökarna är ju också oftast hängivna musikälskare. Det är en möjlighet att visa upp det man jobbat med i ett roligt sammanhang och hitta en väg till en ny publik och nya fans, säger Emelie Stockhaus.
Under WTM finns också en gedigen konferensdel där branschfolket samlas för olika paneldiskussioner. Konferensdelen är förlagd till Grand Hotel och ämnen för i år är bland annat "Hur dödar vi den manliga rockstjärnemyten?", "Your Next Boss" som lyfter upp unga drivna personer i branschen och "Mental Health in the Music Industry".
– Vi har lite samma tänk som med artisterna och vill erbjuda nya talanger i branschen en plattform att synas. Det känns sjukt kul att vi fått ihop så många spännande och intressanta paneler i årets festival.
– Panelen om psykisk ohälsa tycker jag personligen känns väldigt spännande. Det är en viktig fråga och något vi inte pratar så mycket om i branschen. Vi har ofta ett högt tempo där vi lägger många timmar och det är viktigt att vi tar hand om oss, säger Emelie Stockhaus.