Videon är inte längre tillgänglig
LÄS MER: Vinnarna hyllade Norrköpingspubliken.
"Nu kör vi" är så slitet att uttrycket har blivit ett skämt. Hela det nuvarande konceptet Melodifestivalen turnerar med har tappat både glans och glamour. Sist lastbilarna rullade in i Norrköping var det jippon över hela staden. Star Pilots hade fotosession på flygplatsen, Lili och Sussi kramade vargar i Kolmårdens djurpark och vi gjorde ett par tv-program om dagen till 24nt. Om Andra chansen.
Kostar en miljon
Kommunen skyltade i flera månader vid infarten, men nu syns inte närvaron speciellt mycket om du inte aktivt söker dig dit. Eller tillhör festernas vip-listor. Det kostar fortfarande en miljon kronor att vara värdstad och Upplev Norrköping jobbar lika mycket. Men storhetstiden är definitivt över. Norrköping förknippas med större nöjesevenemang nu. För det finns större än Melodifestivalen nuförtiden.
Överraskade
Det blev en överraskande sänding från Norrköping. Swingfly och After Dark kom sist och den folkliga humorn gjorde en välkommen återkomst med Henrik Schyffert som sidekick till Gina Dirawi.
Det är ironiskt att någon i den ironiska generationens frontline dyker upp i Melodifestivalen och känns lika varm, välbekant och välkommen som ett par ingångna skor. Han kallar hela "tjottaballongen" för blandsaft och"gedigen, statlig underhållning" som vare sig är usel eller genial. Det är genialt och vann troligen tv-publikens tolvpoängare. Trots att han drog larviga ordvitsar, hånade Markus Krunegård på hemmaplan och pratade värmländska i stället för östgötska.
Spelbolagen brukar har rätt och det blev slutligen Lisa Ajax och hennes kommersiella radiopoplåt alla redan har glömt som fick följa med det självklara, balladliknande bidraget Oscar Zia och "Human" direkt till finalen. Det var svårt att tro efter de första, bleka repetitionerna, men resultatet var rättvist när det väl gällde. Då satt det och rätt låtar vann i lördags kväll.Lisa Ajax lyfte sin låt till oanade höjder och Oscar Zia var rörande i sin uppriktiga glädje.
Bara barn som röstar?
Personligen har jag aldrig förhandstippat så fel, trots att det blev två rätt av fyra möjliga. De andra två bidragen jag trodde på åkte ut först av alla.
Troligen beror dikeskörningen på två saker. Intresset har svalnat betydligt hos den röstande publiken över 15 år, vilket gör att vi över 40 år har svårare att förutse vad som går hem i stugorna. Avicii-liknande pojkband, till exempel.
Ett "dagisbidrag" brukar alltid bli populärt, men i år åker schlagerveteranerna ut först i ett tydligt mönster. Frågan är om det beror på appen eller om vi helt enkelt är tillbaka där vi befann oss under den förra "Mellodippen", när artisterna var den viktigaste faktorn.
Otänkbart tråkigt
Missförstå mig inte, de har alltid varit väldigt viktiga, men i ett jämntjockt och svagt startfält betyder det lite mer att vara någon folk är vana att rösta på. Förr var det de artister vi redan hade sett i tv.
Trots att Himmelstalundshallen (inklusive årets scen) såg fantastisk ut i rutan var deltävling tre farligt nära att bli något otänkbart i Mello-sammanhang. Tråkig.
Marie Göranzon fick kämpa med sin sambatext, just det här avsnittet av Jonas Gardells fina schlagerskola hade vi hört förut och Succé-Sigrid kändes rentav lite tillkämpat sockersöt. Fortfarande känns det också lågbudget med trenden att programledarna står för mellanakterna.
Jag förstår att svenska Mello stryker på foten med tanke på att vi arrangerar Eurovision här i vår. Samtidigt är nog tittarna lite mätta nu, Måns-effekten till trots. Loreens vinst var magisk och Zelmerlöws väntad, men i år vill nog ingen vinna Europafinalen. Allt färre stora och för tillfället heta artister deltar i Melodifestivalen samtidigt som turnéproduktionen är superslimmad.
Äntligen börjar det dags för ett nytt upplägg igen. Hoppas att det går fort, för jag tror inte att det går att skrapa samman 12 000 personer till "Himpa" för det här konceptet igen inom en överskådlig framtid.
Bäst: Mycket dans även den här veckan.
Sämst: Ginas bukett på huvudet.