Hamlet är en drömroll för många skådespelare. Dock inte för Krister Kern.
– Nej, men nu har det blivit en drömroll. Den är otroligt kul att göra, förklarar han.
Östgötateaterns uppsättning spelades i Norrköping redan våren 2012 och det var enbart med glädje som Krister Kern återvände till Hamlet.
– Ja, jag kommer verkligen att sakna honom efter sista föreställningen i oktober. Så är det inte med alla karaktärer man gör, men Hamlet kommer definitivt att leva kvar.
Statist på operanKrister Kern är ett bekant ansikte för teaterpubliken i Linköping. Förra säsongen hade han en stor roll i "Änglar i Amerika", men han har också varit med i bland annat "Ett drömspel", "Spelman på taket" och "Trettondagsafton". Debuten på Östgötateatern skedde redan för tio år sedan i "Dreyfus", när Krister Kern gjorde sin scenskolepraktik här.
Men det är ingen uröstgöte jag möter på Café Broadway en spelledig dag. Norrköping må vara hans nya hemstad, men favoritlaget är IFK Göteborg och dialekten tydligt västkustsk. Av scenens nerviga Hamlet märks inte ett spår, Krister Kern är vänlig, lugn och uppmärksam.
– Jag är uppväxt i en teaterfamilj, mamma har gått scenskolan och pappa var dirigent på Göteborgsoperan, berättar han.
Vägen till skådespelaryrket var dock inte självklar.
– Nej, det var ju bara något som mina föräldrar gjorde... Men farsan fixade jobb åt mig som statist på operan och jag upptäckte att det var en fantastisk arbetsplats. Och så småningom insåg jag att man faktiskt kan ha som yrke att leka att man är någon annan!
Träffades på scenskolanKrister Kern sökte till teaterhögskolan i Göteborg och på femte försöket öppnades portarna. Då var han 24 år.
– Bästa perioden i mitt liv. Det var otroligt roligt och häftigt, scenskolan är en väldigt speciell och öppen miljö.
I samma klass gick Ann-Sofie Andersson, sedermera Kern, paret bor numera i Norrköping och har två barn tillsammans. Även hon tillhör Östgötateaterns ensemble och repeterar just nu pjäsen "Bluebird" som har premiär i november.
– Det underlättar vardagen att vi har förståelse för yrkets konstiga processer och arbetstider. Om Ann-Sofie inte varit skådis hade hon nog haft väldigt svårt att förstå min vånda under förberedelsearbetet med Hamlet.
Nedskärningar oroarDå var även Frantisek Veres ett stort stöd. Han var tidigare professor i scenisk gestaltning, numera pensionär och tidvis Norrköpingsbo (hans fru Karin Veres är vd för SON).
– Han är min mentor i skådespeleri. Vi pratade om karaktären Hamlet och olika ingångar i pjäsen, det hjälpte mig mycket.
– Ambitionen var att Hamlet inte bara skulle bli en underlig grubblare. Jag vill försöka visa varför han handlar som han gör, för det är inte så konstigt egentligen.
Krister Kern trivs på Östgötateatern och familjen kan absolut tänka sig att rota sig i Norrköping. Han gillar bredden med allt från stora musikaler till smal dramatik.
– Tänk att kunna ha Europapremiär på "Familjen Addams"! Men det kräver också den stora teaterns resurser. Nu är ekonomin och framtiden osäker. Det är sorgligt – när man marknadsför sig som den fjärde storstadsregionen måste man ha en teater värd namnet. Om tjugo personer till måste gå, vet jag inte om jag vill bli kvar här...
Thriller med SkarsgårdI våras lyckades Krister Kern kombinera teaterarbetet med filminspelning i Göteborg. Tillsammans med bland andra Gustaf Skarsgård, Jonathan Andersson (Johnny i "Känn ingen sorg") och Matias Varela ("Snabba cash") spelade han in SVT-thrillern "Ettor och nollor". En miniserie i två 90-minutersavsnitt i regi av Johan Renck som ska visas i februari.
– Det är en kriminalhistoria om ett förortsgäng som ägnar sig åt kontokortsbedrägerier. Jag spelar en underhuggare till gängledaren Gustaf Skarsgård. Jag tror serien blir något alldeles speciellt.
Krister Kern har också spelat mot bland andra Cecilia Frode i novellfilmen "När sugfiskar krockar" som ska tävla på Göteborg filmfestival nästa år.
Vilket är bäst, film eller teater?
– Det är lika kul, men jag skulle gärna göra mer film och tv.
Du kanske får värsta breaket nu med "Ettor och nollor", vad gör du om Hollywood ringer?
– Ha ha, då åker jag dit. Det är klart jag skulle ta chansen.
Men närmast väntar Ung scen/öst. Redan i oktober börjar Krister Kern jobba med vårens stora föreställning "Rose Rose Rose" i regi av teaterns konstnärliga ledare Malin Axelsson.
– Jag har länge velat arbeta med henne. Det ska bli jättekul.
Målar på fritidenMed två små barn och heltidsjobb som skådespelare finns det inte så mycket tid över till annat, men Krister Kern har ett andningshål – måleri.
– Jag började måla för 6–7 år sedan och det var så himla, himla kul. En skön kontrast till teatern. Jag bestämmer själv, är inte styrd av en regissör och behöver inte visa upp något om jag inte vill.
– Nu håller jag på att skaffa en egen ateljé, berättar han och avslöjar att han haft utställningar i både Göteborg och Stockholm.
Men på min hypotetiska fråga om vad han tror att han skulle ha sysslat med om dörren till scenskolan förblivit stängd svarar han inte konstnär.
– Nej, jag hade nog arbetat med språk. Jag kan tyska, engelska och italienska. Tyvärr inte franska, men det är väl inte försent än.
Kaffekopparna är tomma sedan länge när vi bryter upp från det förmiddagstomma fiket, en sista fråga bara:
Om nu Hamlet inte var en drömroll, även om det blev det till slut ändå. Vilken är din verkliga drömroll?
– Tveklöst yngste sonen i Lars Noréns "Natten är dagens mor". Rollen som Reine Brynolfsson gjorde i tv-föreställningen från 1984. Jag har säkert sett den femtio gånger. Så jävla bra!