Konstnärligt möte över gränserna

Fem år har det tagit att förverkliga utställningen, som är ett möte över gränser och mellan olika uttryckssätt.

Ny kontakt. Katrine Helmersson mötte Abudalye Konaté och föreslog att de skulle ställa ut i Sverige.

Ny kontakt. Katrine Helmersson mötte Abudalye Konaté och föreslog att de skulle ställa ut i Sverige.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2015-02-23 06:00

Hitrest från Bamako – Malis huvudstad – står Abdoulaye Konaté på Konstmuseet framför sitt stora textila konstverk ”Power and religion”. Det är med sin tydligt avtecknade kungakrona, sin halvmåne och stjärna samt sitt kors en kommentar till förhållandet mellan den politiska makten och religionens.

Han griper tag i en av de vitprickiga remsorna som verket är översållat av.

– Prickarna ska efterlikna pärlhönans fjäderdräkt för om den har vi många berättelser och ordspråk.

I Konatés konstnärskap möter de globala frågorna lokala traditioner och föreställningar.

– Men, fortsätter Abdoulaye Konaté, pärlhönans fjäderdräkt är vad som gör den urskiljbar. Människor är inte urskiljbara i det yttre utan i det inre. Senare påpekar han att om hans konst har något grundläggande tema så är det människans lidande.

”Power and religion” är visserligen ett textilt verk men symbolerna har graffitins enkla formspråk och den svarta bakgrundens övergång i gråtoner är också målerisk.

– Jag tänker inte så mycket på vilket material jag arbetar med, jag bara gör, säger Abdoulaye Konaté och det är naturligtvis kongenialt med de möten som sker i hans konst.

Katrine Helmersson mötte Abdoulaye Konaté under ett besök i Mali 2009. De kom att ställa ut tillsammans på en konstmässa i staden Segou, vilket väckte frågan om de inte kunde göra om det hela i Sverige.

Det tog fem år att förverkliga projektet, men i helgen öppnade utställningen på Norrköpings konstmuseum.

Större delen av Katrine Helmerssons verk på museet är en inventering av hennes konstnärskap. I de övriga utställningslokalerna hittar man skulpturer som berättar om hennes utveckling.

De tidigaste är från slutet av 1980-talet och hon berättar om en serie verk som anknyter till en resa i Indien.

– Det är mina urkunder, säger hon när vi står framför en monter som innehåller en rad små skulpturer i brons, som bär spår av hennes händer och fingrar.

Hon berättar hur vistelsen i landet gjorde henne orolig.

– Jag var 30 år och där ensam med min treåriga dotter. Det fick mig att känna mig oerhört otrygg och för mig är nervositet något som sätter sig i händerna. Det var en mycket existentiell situation och något som jag ville uttrycka, förklarar hon.

Katrine Helmersson arbetar i olika material och kan använda gips, lera, brons, papper och tyg. Dessutom vidareutvecklar hon ofta olika teman genom att skifta material. Ett verk som ”Aridane/Mont Rouge” har sitt ursprung i en skulptur som tillkom efter en av resorna till Mali och bestod av obränd lera. Den ställdes ut, men gick inte att flytta på grund av dess skörhet.

– Så jag lät gjuta den i brons, säger hon och berättar att den påminner om de lerhus som hon såg i Dogonlandet, samtidigt som en del av titeln syftar på den grekiska myten.

Motivet återkommer i skulpturen ”Pochoir”, som står på golvet i galleri 5, men då är den tillverkad i tyg. Strukturen består av olika ringlade lager textil i glänsande svart med röda fläckar som färgats och gummerats i Konatés ateljé.

Abdoulaye Konaté arbetar nu med två stora projekt. En temautställning om havet i Hamburg där han ska delta med fjorton andra konstnärer. Det andra projektet äger rum i Brasilien. Där han är inbjuden som den mest kända internationella konstnären.

– Jag har nyligen besökt Brasilien. Landet är mest känt för sin fotboll och sin kriminalitet. Men jag ville uppleva alla uttryck och rikedomar i landet och är intresserad av den afro-brasilianska kulturen, säger han och beskriver en resa längs Amazonas och in i urskogen.

– Jag ville se den för att det är en del av Brasilien som har behållit sin ursprungliga kultur och möta ursprungsbefolkningen.

Abdoulaye Konaté svarar tveklöst ja på frågan om han betraktar sig som en världsmedborgare.

– När man samtalar med indianerna i Brasiliens urskogar får man höra att de har samma bekymmer som vi och oroar sig för framtiden precis som vi gör.

Utställningen pågår till 17 maj.

Konstnärerna Abdoulaye Konaté Katrine Helmersson

Född i Mali 1953. Bor och arbetar i Bamako, landets huvudstad.

Började som grafisk designer.

Har ställt ut runtom i världen, bland annat på Moderna museet i Stockholm 2006.

Skulptör, född i Enköping 1958. Bor i Stockholm.

Utbildad på konsthögskolan i Stockholm.

Representerad på bland annat Moderna museet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!