Internationellt stjärnskott gästar SON

Norrköpings symfoniorkester har internationellt storfrämmande vid konserterna i Linköping (onsdag) och Norrköping (torsdag). Solist är den hyllade violinisten Esther Yoo.

"Det är ett utmanande stycke och jag ska faktiskt spela just Barber på mitt nya album", säger violinisten Esther Yoo inför konserterna i Linköping och Norrköping med SON.

"Det är ett utmanande stycke och jag ska faktiskt spela just Barber på mitt nya album", säger violinisten Esther Yoo inför konserterna i Linköping och Norrköping med SON.

Foto: Micke Pihlblad

Norrköping2021-09-15 09:00

27-åriga Esther Yoo räknas som en av världens främsta unga violinister och har hyllats för sitt sätt att hantera sitt instrument. Trollbindande, själfull och intensivt lyrisk är återkommande beskrivningar från kritikerna när hennes insatser ska bedömas.

Nu ska hon tillsammans med Norrköpings symfoniorkester ta sig an bland annat Barbers violinkonsert och Sibelius symfoni nr två vid konserterna i Crusellhallen och De Geerhallen.

– Det känns jättebra. Det här blir min första konsert i Europa på över ett år, säger hon efter en av repetitionerna inför konserterna.

Hon har spelat i Gävle en gång tidigare men annars är det hennes första svenska konserter.

– Jag var faktiskt på ett sommarläger i Piteå när jag var barn, det kommer jag ihåg men jag har spelat flera gånger i Skandinavien tidigare.

undefined
Esther Yoos sätt att hantera sin Stradivarius har fått kritikerna att överträffa varandra i superlativer.

Hon bor vanligtvis i London men föddes i USA där hon också växte upp. Hennes föräldrar är från Korea och där har hon också tillbringat den mesta tiden under pandemin.

– Det har varit tufft för alla under den här perioden. Jag kunde inte uppträda på sju månader, sen har jag kunnat göra ett par konserter i Korea och några onlineframträdanden. 

Hon har spelat violin sedan hon var fyra år och utnämndes tidigt som en exceptionell talang och har vunnit mängder av priser. Som 16-åring blev hon exempelvis den yngsta vinnaren någonsin av den internationella Jean Sibelius-violintävlingen. För unga musiker inom den klassiska musiken är tävlingar en del av vardagen liksom pressen att prestera.

– Det är väldigt tävlingsinriktat och jag har deltagit i många tävlingar som jag ville vara med i för min egen personliga utveckling men det är inte de sakerna jag värderar högst. Jag har alltid försökt hitta min egen väg och min egen utveckling i min egen takt. I slutänden är musik något som ska beröra oss inte gradera oss utifrån placeringar i tävlingar, säger hon.

Esther Yoo är flitig på sociala medier där hennes konton har tiotusentals följare. Inget som vanligtvis förknippas med den klassiska musiken, i alla fall inte den äldre generatonen.

– När jag växte upp fick man bara den färdiga produkten, fantastiska album, fantastiska konserter. Det fanns inte så mycket diskussioner och insikter om vad som händer bakom allt detta. Alla svårigheter som dyker upp och hur man övervinner dem. Det vill jag lyfta och visa för yngre musiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!