Elisabeths bilder skapar en ny historia

Bildkonstnären och fotografen Elisabeth Ohlson är tillbaka i Norrköping. "Jag kände ett större ansvar, när jag gjorde "id:TRANS". Transpersoner är så utsatta idag. Det slog mig väldigt starkt i arbetet", säger hon.

Arbetets Museum i Norrköping blir det allra sista stoppet för utställningen id:TRANS - med premiär på lördag - av bildkonstnären och fotografen Elisabeth Ohlson. "Syns du... så finns du" står det på den första raden på inbjudan, som ger en vink om mötet med bilderna.

Arbetets Museum i Norrköping blir det allra sista stoppet för utställningen id:TRANS - med premiär på lördag - av bildkonstnären och fotografen Elisabeth Ohlson. "Syns du... så finns du" står det på den första raden på inbjudan, som ger en vink om mötet med bilderna.

Foto: Elisabeth Olsson

Norrköping2022-05-20 10:10

"id:TRANS", som lyfter transpersoners liv, vardag och erfarenheter, visades för allra första gången den 10 mars 2018 på Dalarnas Museum i Falun.

Nu sätts den upp och visas för allra sista gången på Arbetets Museum i Norrköping.

– Vi skulle egentligen ha satt upp den redan 2020, men så kom pandemin och satte stopp för planerna. Att få hänga den här nu, äntligen, känns otroligt häftigt... Öppningen blir också en rolig smygstart på East Pride, som ju inleds i Norrköping på måndag, säger Alexandra Kronqvist, som är intendent på museet.

Elisabeth Ohlson har gästat Norrköping vid flera tillfällen tidigare med de banbrytande utställningarna "Ecce Homo" (1999), ”South Africa via Dolorosa” (2005) och "In Hate We Trust" (2007).

I den här utställningen möter besökaren bilder av nu levande transpersoner och deras familjer, där de tar plats i genom svartvita porträtt eller i gamla målningar. Det är människor vi läser om, lyssnar till och möter på arbetsplatser, i skolan och vänskapskretsen.  Med hjälp av foton, brev och videoinstallationer ges en mångfacetterad bild av transpersoners verklighet här och nu.

Det är en tidsresa från Kung Kristina till i dag.

I ett rum möts vi av en mängd svartvita bilder, där du själv hamnar i blickfånget.

– Det är porträtt rakt upp och ner. Jag har tagit med mig en vit bakgrund och åkt ut med min kamera. Några är tagna utanför en klubb och andra är tagna i deras hem. Det är enkla bilder, men det häftiga här är att det är så många transpersoner. När du kommer in hit betraktar alla dig istället för tvärtom...

Längs en annan vägg hänger porträtt på rad med nygamla motiv i klassiska ramar.

– Människor, som levt utanför marginalen, finns ju inte på oljemålningar om du åker till, till exempel, Gripsholm. Det finns ingen i den porträttsamlingen, som är transperson i historien. Det är därför jag gjort de här gamla porträtten och inspirerats av gamla målningar. Jag kan med det här ta tillbaka historien och ger transrörelsen sina historiska bilder, menar Elisabeth.

Av alla historia gestalter är den mest framträdande drottning Kristina, som är Kung Kristina Alexander.

På måndag visas den filmatiserade versionen av det sceniska verket, på Cnema i Norrköping. Det var Elisabeth Ohlsons regidebut med Alexa Lundberg i huvudrollen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!