Verket från förra sekelskiftet är med största sannolikhet den första svenska pianokonserten som skrevs av en kvinnlig tonsättare. Kungliga Musikaliska Akademien har inför uruppförandet tagit fram ett källkritiskt notmaterial som kommer att släppas fritt online.
– Med detta verk bröt Laura Netzel ny mark, både för egen del och för de kvinnliga tonsättarna i Sverige. Men faktum är att Netzel vid den här tidpunkten var en av landets mest framgångsrika tonsättare internationellt, inte minst i Paris, säger Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare i Kungliga Musikaliska Akademien.
Att verket får sin urpremiär först nu, mer än 100 år efter sin tillkomst, kan delvis skyllas på en felkatalogisering av Netzels manuskript. Verket har förmodats endast vara skisserat men i det material som Laura Netzel lämnat är det endast ett slut på den sista av konsertens tre satser som saknas. Konsertpianisten Peter Friis Johansson, som medverkar vid konserten, har via ett arbetsstipendium rekonstruerat slutet.
Dirigent vid lördagens konsert är Ryan Bancroft och konserten kommer även att streamas och sändas kostnadsfritt vid senare tillfälle.
Netzels pianokonsert får under kvällen samsas med Beethovens sjunde symfoni. Den så kallade "A-durssymfonin" tillhör hans mest omdiskuterade. Vissa kritiker tyckte efter det första framförandet att de var dags att "spärra in Beethoven på dårhus" eller att han måste varit berusad när han skrev den. Andra hyllade den.