Norrköpings visualiseringscenter befäster sin ställning som världsledande inom visualiseringsforskningen med den nya publika domföreställningen som har premiär under lördagen "Making Magic 3D - A visual effects story" blir den första domföreställningen i världen som är producerad i 8K, vilket är extremt högupplöst.
– Det är ingen slump att vi väljer detta ämne som första produktion. Många av våra studenter härifrån har ju gått vidare och arbetar inom specialeffektindustrin i Hollywood, säger konsortiedirektör Anders Ynnerman som också grundade satsningen på visualiseringsforskning och utbildning vid LiU och Campus Norrköping för 20 år sen.
Sammanlagt har 25–30 av studenterna sedan starten på något sätt varit inblandade i Hollywoods effektindustri efter studierna.
– Jag blir nästan lite tårögd när man tänker på allt vi gjort. Nu står vi här och är dessutom hubben i Norden när det gäller utvecklingen, säger Anders Ynnerman.
"Making Magic 3D" är en hisnande föreställning om specialeffekternas historia inom film och datorspel och självklart proppfull med spektakulära effekter och den första av fem planerade föreställningar som ska produceras av Norrköpings Visualiseringscenter.
Satsningen har gjorts möjlig av en stor donation från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse som bland annat inneburit en omfattande uppgradering i domen. Efter uppgraderingen klassas domen i Visualiseringscenter som världens mest tekniskt avancerade dom med de nya laserprojektorer som finns på plats, nya 3D-glasögon och en extrem upplösning. Inom projektet Wisdome samverkar nu Sveriges fem ledande science center och flera universitet med utgångspunkt i den världsledande forskning inom visualisering som bedrivs vid Linköpings universitet och Visualiseringscenter i Norrköping.
Teamet som skapat föreställningen började jobba på den 2017. Till stöd och hjälp har de också haft Ben Shedd, gästprofessor vid LiU och tidigare Oscarsvinnare (för bästa Science documentary). Den höga upplösningen var svårast att hantera till en början och kräver mycket datorkraft och renderingstid.
– En enda filmruta kräver väldigt lång tid. Filmen innehåller 120 000 filmrutor så datorerna har fått jobba dygnet runt, säger Christian Södergren, technical director.
De kommande domföreställningar som ska produceras med den nya tekniken handlar om mikrokosmos, AI, rymden och klimatet.