Arbetets museums chef, Niklas Cserhalmi, är en av elva nyckelpersoner som ska hjälpa regeringen att få fart på kulturlivet när allt blir "som vanligt" igen. Han ingår i den grupp sakkunniga som regeringskansliet har utsett för att bistå utredningen "Återstart för kulturen – återhämtning och utveckling efter coronapandemin".
Hur ser du på uppdraget?
– Jätteroligt såklart. Jag blev väldigt glad över att bli tillfrågad. Lite stressad samtidigt. Det är ett ansvarsfullt uppdrag och vi förväntas givetvis vara till nytta, säger Niklas Cserhalmi.
Varför just du?
– För att utredningen vill dra nytta av mitt breda kontaktnät bland såväl stora som medelstora och små museer i hela landet. Jag har en bra kännedom om museisektorn helt enkelt.
I uppdraget påpekar kulturdepartementet att utredningen både ska lämna konkreta förslag på hur kultursektorn kan återstarta samt synliggöra nya initiativ för att tillgängliggöra kultur som har utvecklats under pandemin och som har potential att bidra till återhämtningen.
Några konkreta förslag redan nu?
– Inte än. Min första åtgärd blir att kontakta alla aktuella branschorganisationer inom museisektorn för att samla in deras tankar. Vad vill ni i framtiden? Vad är viktigt för er? Sådana frågor blir min ingång i utredningen. Det handlar inte bara om stora och starka museer i Stockholm, utan även om museerna på lokal och regional nivå. Jag kommer inte att arbeta med de enskilda museerna, mer med nätverken omkring dem.
Behövs utredningen?
– Ja. Hela kultursektorn är en helt annan värld nu än innan pandemin. De stora museerna i Stockholm är hård drabbade. Efter att ha dragit nytta av den internationella turismen, har intäkterna helt upphört. Både Vasamuseet och Skansen är allvarligt hotade med stora underskott. Det är inga summor de snabbt får tillbaka även om alla får vaccin.
Då har Niklas Cserhalmis eget Arbetets museum klarat sig något bättre.
– Vi har haft fritt inträde sedan starten 1991 och har aldrig varit beroende av den inkomsten. Däremot har vi tappat när det gäller konferensdelen liksom försäljningen i butiken och restaurangen. Samtidigt har vi potential när allt fler semestrar på hemmaplan. Den vill vi utnyttja liksom det vi utvecklat inom vår digitala satsning under pandemin.
Den 30 juni ska utredningen, under ledning av Linda Zachrison, redovisa vad man kommit fram till.