Det finns 70 meter vägg på Galleri Dag Andersson i Norrköping. Nu har de reserverats för Peter Freudenthals utställning ”Warzsawas ghetto 1943”, en svit om sex helt nya målningar som berättar om det judiska upproret mot nazisterna. Han har varit sysselsatt med ämnet alltsedan han besökte Warszawa och guidades på det gamla getto-området 2005.
I geometriska former– Det var en så stark upplevelse att höra berättelserna om hur tyskarna likviderade judar, hur gettot brann, hur folk lastades i godsvagnar. Och hur de som fanns utanför gettot kunde åka karusell och ha det bra. Det var ruskigt, säger Peter Freudenthal.
Han är den abstrakta realismen trogen och berättar om händelserna med geometriska former.
– Det är som vanligt, rutigt och randigt.
På flera av målningarna finns svastikor, en symbol som kändes angelägen att ta med.
– Hakkors används ju generellt inte i konstsammanhang, men jag vill ha med dem för att visa att de som använde symbolen bär ansvaret för det som hände. Och att de som har hakkorset som symbol i dag på sätt och vis är smittade av samma sak.
Det har varit ett kämpigt arbete att omsätta intrycken och tankarna till målningar.
– Psykiskt har det varit väldigt påfrestande, något av det värsta som jag har gjort i mitt liv. Så just nu pustar jag ut. Jag känner mig alltid tom, och lätt deprimerad, när ett jobb är klart. Då är det inget annat att göra än att städa ur verkstan och förbereda nya dumheter, säger han.
Glad för utrymmetUtställningen på Galleri Dag Andersson öppnade i torsdags och pågår bara fram till måndag. Under tiden har Kerro Holmbergs pågående utställning ”Tides and gazes” plockats ner.
– Jag är väldigt glad att jag får så mycket utrymme för målningarna här på galleriet. Det gör att de kan upplevas var för sig, säger Peter Freudenthal.
Mer info: galleridagandersson.se