Norrköpings Vokalensemble (NoVo), som några kompisar startade hösten 2014, står inför sin största, svåraste och häftigaste utmaning. Vägen till fredagens världspremiär av Sven-David Sandströms opera "Livets bok" i De Geerhallen började med ett mejl.
– Jag följer Symfoniorkestern på sociala medier och läste om "Livets bok", där det stod om operan med solister, Eric Ericsons Kammarkör och lokala körer. Jag tänkte "lokala körer... vi har inte fått frågan". Jag skrev till SoN, berättade om oss och frågade "kan det här vara vi?" till deras vanliga infoadress, säger Johan Lundberg.
SoN bjöd in till De Geerhallen...
...och svaret på frågan blev "ja".
– Där och då visste vi inte alls vad vi gav oss in på.
Det vet ni nu?
– Ja... lite bättre. Det är ett mastodontverk över tre akter. Det blir en helafton. Det liknar inget annat vi gjort.
Kören är bekant med Sven-David Sandströms skapande och har sjungit hans musik genom åren, men till de här två kvällarna i De Geerhallen tog man hjälp av världsstjärnan och operasångerskan Malena Ernman. Hon var med vid en repetition i Centrumkyrkan i Norrköping.
– Sandströms musik är ganska påfrestande. Det är väldigt högt, starkt, svagt, snabbt och långsamt. Det växlar fort. Vi har tidigare pratat om att ta in en körpedagog. Det var läge för det nu, säger Johan.
Det blev en ny fråga.
– Malena Ernman är ambassadör för Sveriges Körförbund, där jag sitter i styrelsen. Malena har sjungit mycket Sandström genom åren och känner hans musik väl. Hon är bäst i Sverige.
Det blev ett nytt "ja".
– Malena var här och lyssnade in oss. Hon skulle ha kommit hit en andra gång också, men blev tyvärr sjuk och kunde inte komma. Vi fick en del tips och råd om hur vi ska möta och hantera Sandströms musik.
Vi var på plats i Centrumkyrkan vid den sista repetitionen före de sista dagarna inför världspremiären.
– Vi har alla andra jobb så vi behövde ju plocka om i våra vardagsscheman och plocka ut en eller ett par semesterdagar. Vi var i Stockholm förra veckan och träffade Eric Ericsons Kammarkör och den här veckan är vi en hel del i De Geerhallen. Det är speciellt. Det är en utmaning, säger Johan.
– Ingen vet ju hur det blir. Inget har sett och ingen har hört något. Det finns inga tidigare inspelningar. Vi har sjungit stycken av Sandström, men det här är ju något alldeles unikt.
NoVo är med i den första och den sista akten.
Två häften av stycken och noter ger en vink om utmaningen.
– Vi var och hämtade de här hos SoN precis före semestern och levererade till alla i kören. Jag och Elin Jonsson gick snabbt igenom verket och gav kören en läxa på fyra satser. Skulle vi fixa det här krävdes att vi började känna lite på det under sommaren, menar Johan.
Vad var din första känsla, när du bläddrade i häftena?
– Vad högt... Malena berättade, när hon var här, om att Sven-David sjöng andra tenor och fick aldrig sjunga de där högsta tonerna, men han skrev det istället. Birgit Nilsson skrev i sina memoarer "La Nilsson" ett kapitel som heter "Kampen om höga C". Här är det höga C nästan hela tiden. Det är ett annat sätt att göra musik.
...och nu är det snart dags?
– Om någon sagt, när vi började för åtta år sedan, att vi skulle stå på scenen i De Geerhallen med nyskriven musik hade ingen av oss trott på det. Det här är "once in a lifetime" för oss alla. Det är coolt, säger Johan Lundberg.