Han började spela gitarr som sexåring och det dröjde inte mer än ett år innan han också var tonsättare.
– Det är vanligt att flamencogitarrister också skriver sin egen musik förklarar Juan Manuel Cañizares som när
solist när Norrköpings symfoniorkester framför Joaquin Rodrigos "Concierto de Aranjuez".
Det blir lite av en lektion i musikhistoria när vi träffas i De Geerhallen och Cañizares – han använder efternamnet som
artistnamn – berättar hur han under uppväxten i Barcelona kom att gripas av musiken.
– Ursprungligen kommer den ju från Andalusien, men där rådde stor fattigdom under 50- och 60-talen, vilket fick många
att flytta till Katalonien i hopp om en bättre tillvaro, säger han och tillägger att hans egna föräldrar hörde till dem.
Arvet upprätthölls i migrantkretsarna och som pojke tog han djupa intryck.
– Folk samlades för att framföra musiken och jag påverkades av atmosfären som omgav flamencon.
Han förklarar också hur harmonistrukturen utgör stommen och att de nyskapade inslagen består
av små förskjutningar som ändrar tonbilden.
– Jag vill ju skilja mig från andra, men grunden är den samma. Det är lite svårt att ge en bra beskrivning på hur
det går till, säger han och plockar fram sin gitarr för att demonstrera vad han egentligen vill säga.
Fingrarna löper över greppbrädan när han visar hur olika tillägg fungerar som kommentarer till traditionen.
Det är mycket vackert.
Den 27 maj uruppförs ett nyskrivet verk som han framför tillsammans med de
spanska nationalsymfonikerna i Madrid .
– Det är tillägnat Paco di Lucia, som är en förebild för alla flamencogitarrister. Han och Juan Manuel samarbetade under
tio år, påpekar hustrun och managern Mariko Ogura som sitter med under intervjun.
På frågan om han hur han ser sig själv – som kompositör eller gitarrist – svarar han musiker.
– Det är jag oavsett om jag spelar eller komponerar och så har det alltid känts. Jag är född till det här, säger han och
och tillägger att det rör sig om en möjlighet att uttrycka sådant som inte går att säga på annat sätt.
Det blir tre konserter under vistelsen i Sverige. Efter kvällens konsert i De Geerhallen följer ytterligare två: fredagens
konsert i Crusellhallen i Linköping och på lördag reser SON och Juan Manuel Cañizares till Stockholm för en ny konsert
i Berwaldhallen.
Konsertprogrammet består också av Manuel de Fallas "Den trekantiga hatten", Claude Debussys "Iberia" och
Maurice Ravels "La Valse".