Arbetarsånger knyter ihop då och nu hos Östgötateatern

I väntan på fysisk publik fortsätter Östgötateatern med sin digitala scen. Nu tar man sig an den växande gigekonomin med sin egen arbetarorkester.

 "Jag ville jobba med arbetarmusik och klassiska arbetarsånger. Jag ville sätta det i ett historiskt perspektiv och började fundera på det här med gigekonomin", säger regissören och skådespelaren Karl Sanner om uppkomsten av Östgötateaterns arbetarorkester.

"Jag ville jobba med arbetarmusik och klassiska arbetarsånger. Jag ville sätta det i ett historiskt perspektiv och började fundera på det här med gigekonomin", säger regissören och skådespelaren Karl Sanner om uppkomsten av Östgötateaterns arbetarorkester.

Foto: Sara Pärlefalk

Norrköping2021-06-02 17:00

Flera digitala premiärer väntar på premiär innan säsongen tar sommarlov. Bland annat blir det radioteater i form av Hjalmar Bergmans klassiker "Markurells i Wadköping" som sänds i två delar 12 juni och 13 juni.

Men först ska Östgötateatern borra ner sig i gigekonomin, den växande del av den svenska arbetsmarknaden där fasta anställningar mer och mer ersätts av temporära jobb, ofta korta tjänsteuppdrag via mobilappar. På fredag 4 juni sänds ljudverket "Östgötateaterns arbetarorkester tolkar gigekonomin".

– Egentligen började allt med att jag ville jobba med arbetarmusik och klassiska arbetarsånger. Jag ville sätta det i ett historiskt perspektiv och började fundera på det här med gigekonomin. Gigarbetarna är en ny form som jag inte hade riktigt koll på och är en del av dagens arbetarklass, säger Karl Sanner som både regisserat och medverkar i föreställningen.

Ljudverk, vad innebär det?

– Man skulle kunna kalla det en slags radioteaterföreställning. Det är en slags hybrid av sångprogram och föreställning. Vi kallar det ett ljudverk. En kollageföreställning i fem kapitel, säger Karl Sanner.

undefined
Arkivbild ur utställningen 100 % kamp på Arbetets museum. 1905 bildades Norrköpings bomullsväverskors fackförening som fick avdelningsnummer 7.

Ljudverket består av en kombination av bland annat dokumentärt material ur gigarbetares vardag (dokumenterade av Arbetets museum), utdrag från internetforumet Flashback och nya tolkningar av arbetarsånger. Föreställningen är också ett samarbete med Norrköpings symfoniorkester där Roine Uddfeldt (bas), Martin Orraryd (trummor), Johnny Jannesson (klarinett) står för musiken. Arbetarorkestern består förutom av Karl Sanner själv också av Ludwig Bertling Wiik, Agnes Matsdotter, Marika Strand och Martin Waerme.

Arbetarsångerna spänner från Joe Hills klassiska "Prästen och slaven" via kampsång från ryska revolutionen till svensk progg av Fria Proteatern och Dan Berglund.

Ett gäng skådisar och musiker. Det osar inte arbetarklass direkt?

– Det har jag funderat mycket på såklart. Det är inte mig det handlar om, jag kommer från en typisk medelklassbakgrund och de som har en röst är ofta medelklass, men vad är alternativet? Jag har en röst och möjlighet att höras, bättre det än inte alls, säger Karl Sanner.

Vad hoppas du ljudverket ska ge lyssnarna?

– Jag vill att lyssnaren ska bygga sig en egen bild. Jag vill att folk ska bli nyfikna på vad gigekonomin är och lära sig mer om vad den här arbetsformen innebär, säger Karl Sanner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!