Musikal
The Producers
(baserad på Mel Brooks film "Det våras för Hitler")
Ydre Kulturcentrum
Regi: Nicholas Lindström.
Koreografi: Emilia Martinsson.
I rollerna (bl a) Lars-Magnus Jonsson (Max), Nicholas Lindström (Leo) och Janna Corneliusson (Ulla).
Lördag 1 oktober
Betyg: 4
I skiftet mellan skog och idyll på gränsen till Småland – bland träden, tystnaden och röda stugor med vita knutar – finns en kulturlada i Österbymo.
Den är vårt eget Broadway.
I dubbel bemärkelse.
Här, i Sveriges minsta centralort i Götalands allra minsta kommun, har ett gäng entusiaster och amatörer vågat utmana teater- och musikalvärlden i snart 40 år. Deras egen vägg av affischer, som möter dig i foajén, ger en vink om deras imponerande repertoar genom åren. "Annie", "Cabaret", "Rent", "Hair", "West side story", "Little shop of Horrs" och "Sound of Music" är bara några av klassikerna de vågat plocka hem och göra till sitt.
Som de har gjort det.
Den här hösten och vintern tar de med oss – bokstavligen – till Broadway i 1950-talets New York med Mel Brooks hyllade och prisbelönta klassiker "The Producers" (Det våras för Hitler).
Som de gör det.
De har väntat i fyra långa år på musikaliska toner och nya möten med publiken. De stod redo 2020 med "Oliver!", som är baserad på Charles Dickens klassiska roman Oliver Twist, men när pandemin stängde världen stannade ridån nere och till slut tvingades man ge upp den musikalen. När de nu, äntligen, är tillbaka är det i en helt annan kostym och en annan tid, men med än en större passion, drivkraft, engagemang, glädje och finess.
Det känns hela vägen genom bänkraderna i salongen.
Det är möjligt vi längtat efter och längtar till glamour och skratt mer än tidigare med tanke på vår oroliga vardag och omvärld. Det är inte för inte orden i ett av sångnumret når lite längre... "Teatern är besatt av drama utan skratt. Folk vill se på glitter. Folk vill höra fnitter". När så Mel Brooks vision om att använda humorn i kampen för ett bättre, tryggare, fritt och demokratiskt samhälle faller alla bitar på plats under drygt två och en halv timme i kulturladan.
I "The Producers" möts två misslyckade män i en gemensam idé om det stora klippet.
Teaterproducenten Max Bialystock (Lars-Magnus Jonsson), som en gång i tiden var kungen av Broadway och revisorn Leo Bloom (Nicholas Lindström), som drömmer om att bli kungen av Broadway, vill sätta upp en så usel uppsättning så den läggs ner innan ens ridån gått ner premiärkvällen. De hittar det absolut sämsta och smaklösa manuset i "Det våras för Hitler", den sämsta regissören i Roger DeBris (Mats Nilsson är suverän i sin roll) och de sämsta skådespelarna.
När så Ulla (Janna Corneliusson) kliver i handlingarna tror de, förstås, att de lyckats, men riktigt så enkelt är det förstås inte.
Det är tempo, det är skratt, det är glädje, det är show och det är här.
Trion Lars-Magnus Jonsson, som ständigt söker framgång, Nicholas Lindström, som knappt ens vågar säga ordet framgång och Janna Corneliusson, som med sitt självförtroende lyser framgång från början till slut, imponerar med snabba repliker, vassa toner, oroande minspel och en spelglädje du kan ta på.
"Det är möjligt. Allt är möjligt." sjunger den lyckliga ensemblen i ett av numren.
Det är det här.
Åk till Ydre, bara åk!