Wiehe har översatt samtliga tre sångpoeter på beställning av Ebba Forsberg.
– Han kan Dylanrepertoaren på sina fem fingrar, framför allt 60-talsångerna som han med framgång förnyat. Jag känner mig mer delaktig i Mikaels växande intresse för Cohen. Själv tycker jag vansinnigt mycket om honom. Rösten, poesin, kläderna, framtoningen, den svarta humorn, säger Ebba Forsberg.
”It’s not because I’m old
It’s not the life I led
I always liked it slow
That’s what my momma said”
(Leonard Cohen:
”Slow” Popular problems,
2014)
– Det tog tid för Mikael att hitta fram till Cohen och ännu knepigare var det nog för honom att förstå sig på Tom Waits, fortsätter Ebba Forsberg.
”Big Jack Earl was 8’1
He stood in the road and he cried
He couldn’t make her love him
Couldn’t make her stay
But tell the good Lord that he tried”
(Tom Waits & Kathleen Brennan: Get behind the mule, 1999)
– Grejen med Tom Waits är att han är så underhållande, han är teater, film, cabaret. Dylans och Cohens texter är inte underhållande på det sättet, men deras texter är i gengäld konst.
Hon föredrar dessa artisters tidiga repertoar.
– Det finns ofta något oförställt magiskt i de första musikaliska uttrycken när man letar efter sig själv. Det är viktigt att inte krångla till det just då.
Finns det någon svensk artist som du tycker kan mäta sig med Dylan eller Cohen?
– Ja, åtminstone fanns. Cornelis Vreeswijk är precis så där bra. Som har ”det”. Och som både kan tolka och skriva eget. Jag blir liksom befriad när jag lyssnar på Cornelis.
Hur reagerar publiken på det ni gör?
– Ja du (skratt). Det är liksom svenska America-familjen som är där. Alla känner varandra, det vill säga har samma smak. Vi tre sångare delar på scenen konserten rätt igenom.
”There’s something happening here
But you don’t know what it is
Do you Mister Jones”
(Bob Dylan: Ballad of a thin man, 1966)
Intervjun med Ebba Forsberg görs dagen efter det att Måns Zelmerlöw vann Melodifestivalen. I tidigare intervjuer har hon uttryckt åsikten att festivalen lägger en våt duk över det svenska musiklivet halva vårsäsongen. Och det står hon för
– Jag är inte intresserad, jag har fått frågan och jag tackar nej. Alltså, var är den konstnärliga drivkraften i program som Melodifestivalen, jag hittar inget där.
Kopplar av gör hon sällan med musik. Hon tar hellre långa promenader eller läser utomhus. Och så driver hon ett gym vid Sickla köp-centrum i Nacka. ”Mitt i skiten” som hon säger.
– Det är precis där det ska ligga. Mitt ibland köpcenter och byggvaruhus. Mitt i skiten.