Den unge violinisten Johan Dalene från Norrköping återvänder till sin forna "hemmaplan" De Geer-hallen och gästar på nytt symfoniorkestern. Tillsammans med likaledes hyllade altviolinisten Ellen Nisbeth framför han och SON Mozarts "Sinfonia Concertante".
Konserten spelades in i fredags och publiceras på SON:s digitala scen nu på torsdag, den 4 februari. Vi tittade in under repetitionerna i De Geer-hallen.
– Något av en doldis bland Mozarts alla mästerverk. Visst, verket spelas regelbundet men oftast i skuggan av hans mer kända violinkonserter, beskriver SON:s konstnärlige chef Henrik Marmén.
För Johan Dalene själv blir "Sinfonia Concertante" en ny bekantskap i offentliga sammanhang.
– Stämmer. Det är första gången jag spelar den. Det är också min första riktiga konsert i år. Den första sedan i november. Mozart kan vara väldigt utmanande. Att få det att låta enkelt är svårt. I det här stycket handlar det mycket om en dialog mellan solostämmorna och orkestern. Jag gillar det. Första satsen är ganska majestätisk, den andra lite ljusare och sedan kommer en sprudlande och fin avslutning, säger han efter repetitionens slut.
Inspelningen skedde inför en tom salong. Precis som verkligheten har sett ut för SON under pandemin. De digitala konserterna har emellertid lockat ett par tusen besökare åt gången och Henrik Marmén hoppas att satsningen väcker nya vänner av klassisk musik som är redo att fysiskt besöka konserterna i De Geer-hallen och Crusellhallen när restriktionerna hävs. Det senaste i frågan är att SON:s publikpaus har förlängts till den 31 mars.
– Just nu handlar det om en konstnärlig berg-och-dal-bana. Men vi gör så gott vi kan, säger Henrik Marmén.
Ett öde konserthus innebär samtidigt en utmaning för musikerna.
En känsla av att spela för döva öron?
– Nej, det vill jag inte påstå. Koncentrationen finns där. Som alltid, det är ingen skillnad. Även om det givetvis blir en helt annan atmosfär med publiken på plats. Vi får väl spela för varandra istället, vi på scenen, säger Johan Dalene som nu gör sitt första framträdande i De Geer-hallen sedan Schuberts "Forellkvintetten" i juni förra året.
För Ellen Nisbeth innebär det en alldeles speciell känsla att spela "Sinfonia Concertante".
– Ett verk som har följt mig sedan jag var i 15-årsåldern, säger hon.
– Ur det perspektivet är det oerhört roligt att få framföra det nu. Framför allt tillsammans med Johan (Dalene). Jag har spelat det tillsammans med andra violinister tidigare, men här har vi mötts i musiken för stunden på ett fint sätt. Vi skapar i stunden och har samma öppenhet inför verket. Det är ett oerhört mänskligt verk och det märks, som i valet av tonarter, att Mozart var präglad av livet när han skrev det. Sörjande och suckande musik som ändå landar i ett ljust minne efter någon närstående som man har förlorat.
Anna Skryleva, uppvuxen i Moskva och för närvarande generalmusikdirektör i tyska Magdeburg, är dirigent. Både i "Sinfonia Concertante" och i SON:s andra digitala konsert under veckoslutet. På lördag, den 6 december, sänds nämligen den ryske tonsättaren Rodion Sjtjedrins nytolkning av Georges Bizets klassiska opera "Carmen". SON bjuder på stråkar och slagverk i denna nya upplaga av "Carmensviten" som tidigare gavs i två bejublade konserter vid Kulturnatten 2015.
Båda konserterna ligger kvar på SON:s digitala scen i 30 dagar.