SjĂ€lv tycker han att namnet pĂ„minner om att lyssna pĂ„ "Land- och sjövĂ€dret" och kura ihop sig framför en brasa nĂ€r vinden viner utanför. Kanske var det pandemin som gjorde det. Kanske var det svenskheten â Patrik Berger har hur som helst börjat kĂ€nna sig instĂ€ngd inne i stan och nu lĂ€ngtar han efter öppna landskap.
ââJag gillar inte att ögonen alltid slĂ„r i nĂ„got. Var tionde meter stĂ„r det en vĂ€gg och ögonen fĂ„r aldrig löpa fritt. DĂ€rför kĂ€nner jag att jag bara vill ut och se stora hav och höga berg sĂ„ att jag blir lugn i huvudet, sĂ€ger han.
NÀr han spelade för sig sjÀlv upptÀckte han ocksÄ att den dÀr naturromantiken nog ocksÄ började trÀnga in i hans musik.
ââJag satt och gjorde grejer och jag visste inte riktigt vad det skulle bli. Sedan bara, "men vad Ă€r det hĂ€r? Det hĂ€r Ă€r ju liksom progg". Tydligen sĂ„ var det det hĂ€r som skulle bli. Jag kĂ€nde inte riktigt att jag Ă€r i kontroll av det. Det Ă€r kanske gjort i en studio i stan, men det Ă€r drömmar om naturen, sĂ€ger han.
70-talets progressiva musik har han burit med sig sedan barnsben. NÀr han var liten hörde han Bo Hansson, Ralph Lundsten och Jojje Wadenius hemma och nÀr han var yngre hade han en Frank Zappa-period. Men under sina Är som punkmusiker och popmusikproducent fick han sÀllan utlopp för den sidan.
ââDen har nog funnits med undermedvetet ganska lĂ€nge, men jag har kanske inte riktigt accepterat den. DĂ€r var den dĂ€r grejen inte anvĂ€ndbar till nĂ„gonting och jag tryckte bort den frĂ„n mitt liv, sĂ€ger han.
"Kvar i dagböckerna"
NÀr den dÀr proggiga musiken till slut börjar trÀnga fram kommer den i form av ackord som börjar leva sitt eget liv, berÀttar han.
ââOm jag börjar höra en klang, dĂ„ tycker jag att jag hör massa melodier ovanpĂ„ det. Sedan sĂ„ flyter det ut och blir som ett trĂ€d som förgrenar sig. SĂ„ öppnar det sig upp i en annan liten vĂ€rld och sĂ„ följer man bara med. Det blir ganska ackord- och melodidrivet, sĂ€ger han.
FrÄn början skrev han sÄngmelodier och texter till lÄtarna, men sÄ smÄningom struntade han i sÄngen och bestÀmde sig för att göra helt instrumental musik.
ââNĂ€r jag hörde lĂ„tarna sĂ„ blev jag alldeles för sjĂ€lvmedveten. Jag klarade inte av att höra min egen röst. AlltsĂ„ jag Ă€r ingen sĂ„ngare pĂ„ det sĂ€ttet. NĂ€r man bara skriver Ă„t sig sjĂ€lv, dĂ„ blir det sĂ„ extremt personligt. Jag var nog inte redo för att det skulle vĂ€nda ut och in pĂ„ mig sjĂ€lv pĂ„ det sĂ€ttet för allmĂ€n beskĂ„dan. SĂ„ det dĂ€r fĂ„r nog ligga kvar i dagböckerna ett tag till.
Tog in musiker
Han övergav ocksÄ dogmen som han först satte upp för sig sjÀlv om att spela alla instrument sjÀlv. I stÀllet plockade han in duktiga musiker, som Amason-trummisen Nils Törnqvist och jazzpianisten Jesper Nordenström.
ââJag kĂ€nner ju folk som Ă€r mycket bĂ€ttre Ă€n jag pĂ„ tvĂ€rflöjt. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att ta in nĂ„gon annan i stĂ€llet för att jag ska hĂ„lla pĂ„ och lĂ€ra mig varenda instrument, sĂ€ger han.
Resultatet Àr varma och analoga utflykter i jazz, folkmusik och psykedelisk rock. Berger har bland annat samarbetat med Robyn, Icona Pop och Lana Del Rey. Hög sjö Àr pÄ mÄnga sÀtt rena motsatsen till musiken han skapat som lÄtskrivare och producent.
ââDet var ganska skönt att slippa vokaler för ett ögonblick. Vokalerna tar verkligen allt syre. SĂ„ fort man lĂ€gger pĂ„ en sĂ„ng pĂ„ nĂ„gonting sĂ„ riktas all uppmĂ€rksamhet mot den och man hör nĂ€stan inte det andra. SjĂ€lv Ă€lskar jag att lyssna pĂ„ instrumenten och smĂ„, smĂ„ detaljer i musiken, sĂ€ger han.