Korta dikter gav finlandssvensk seger

Finns inte den musik man vill framföra - då får man se till att den komponeras.

För få kvinnor. När Linköpings studentsångare hade svårt att hitta manskörsrepertoar skriven av kvinnor utlyste de en tävling. I onsdags tillkännagavs pristagaren.

För få kvinnor. När Linköpings studentsångare hade svårt att hitta manskörsrepertoar skriven av kvinnor utlyste de en tävling. I onsdags tillkännagavs pristagaren.

Foto: Michael Svensson

Musik2016-05-05 13:39

Final i kompositionstävling

Med Linköpings studentsångare, dirigent Christina Hörnell

Wallenbergsalen, Linköping, 4/5

På konserten i onsdags kväll kom upplösningen i den kompositionstävling som Linköpings studentsångare genomfört under drygt ett år. Vinnaren Cecilia Damström var på plats och fick ta emot prissumman på 50 000 kronor.

Finns inte den musik man vill framföra – då får man se till att den komponeras.

När Linköpings studentsångare fick veta att musiken de skulle sjunga vid en konsert i fjol måste vara skriven av en kvinna, stötte de på problem.

– Vi tittade i vår egen sångbok och insåg att det fanns ett enda stycke där som platsade, berättade studentsångarnas dirigent Christina Hörnell när jag intervjuade henne före konserten.

Så i stället för att bara beklaga bristen på manskörsrepertoar komponerad av kvinnor, initierade studentsångarna en tävling. Information spreds via social medier och när anmälningstiden gick ut sista januari i år hade man fått in sexton bidrag från hela världen.

Då började arbetet för juryn (se faktaruta). De lyssnade på midifiler och Linköpings studentsångare provsjöng alla bidrag. Tre finalister valdes.

– Det var stycken som passar manskörens klang och även är överkomliga i svårighetsgrad. Dessutom såg vi att de lätt kan plockas in i ett konsertprogram så möjligheten för att musiken ska framföras i andra sammanhang är stor, sade Christina Hörnell.

Varför är det viktigt att det finns manskörsrepertoar skriven av kvinnor? Hör man någon skillnad?

– Nej det gör man ju inte. Men jag tycker det är viktigt att bjuda in kvinnliga kompositörer eftersom de av tradition inte haft manskör som sitt naturliga val. Och eftersom det inte är någon skillnad i klang eller kvalitet kan man lika gärna framföra musik skriven av kvinnor som av män. Jag tror att många inte vet var de ska leta repertoar skriven av kvinnor och ger upp redan från början, sade Christina Hörnell.

Manskör är ett speciellt instrument och alla de tre finalisternas kompositioner tog alla väl vara på manskörens täta stämföring och den speciella klang som det skapar, ansåg juryn.

Till sist valde den ändå finlandssvenska Cecilia Damströms bidrag som segrare. Damström hade fastnat för tre dikter av den amerikanska poeten Sara Teasdale och skapat ett körverk runt dem. Teasdale var aktiv vid förra sekelskiftet och skrev känslosamma dikter med anknytning till naturen.

Körens tidigare dirigent Hans Lundgren fick hedersuppdraget att tillkännage vinnaren vid onsdagens konsert där de tre bidragen fick sitt uruppförande.

Corren träffade henne efter konserten.

Hur kom det sig att du använde Sara Teasdales texter?

– Hennes poem är samtidigt djupa och lätta att greppa. Det kändes inspirerande att använda hennes korta och intensiva dikter i ett och samma stycke, sade Cecilia Damström.

Värdig vinnare. Cecilia Damström från Helsingfors kammade hem priset.
Värdig vinnare. Cecilia Damström från Helsingfors kammade hem priset.

Finalisterna och deras bidrag

Cecilia Damström, 1988, Finland: “At Teasdale’s”

Maria Löfberg, 1969, Sverige: ”Sing!”

Laura Stevens, 1986, Sydafrika: “The way we go”

Juryns medlemmar:

Karin Arwén Oldgren, lektor och director musices vid Musikhögskolan, Örebro universitet

Bo Ejeby, musikförläggare på Bo Ejeby förlag, som kommer att förlägga de tre finalbidragen

Christina Hörnell, director musices vid Linköpings universitet, dirigent för Linköpings Studentsångare

Hans Lundgren, director musices emeritus vid Linköpings universitet

Juryns motivering:

”För en konstnärlig och genomkomponerad svit i tre satser som kongenialt tolkar och förmedlar Sara Teasdales sparsmakade och uttrycksfulla texter.

Tonsättaren tillvaratar manskörsinstrumentets stora klangrikedom och variationsmöjligheter med påtaglig känsla för mansröstens förutsättningar.

Med sitt personliga tonspråk har ”At Teasdale´s” stora möjligheter att bli uppskattat av såväl sångare som publik.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!