– Ett jättehäftigt koncept. Mig veterligen finns det inget annat som marknadsför osignade artister på det här sättet, säger Alexandra Ekelöf, ljudtekniker och presentatör.
Our City Radio började i USA för sju år sedan. England har hakat på och nu ska övriga Europa erövras.
– På servrarna i USA finns det just nu 13 miljoner låtar och förra månaden hade man två miljoner unika lyssnare, säger Alexandra Ekelöf.
Åtta olikaI Sverige ligger Stockholm och Linköping längst fram i startgroparna och målet är att vara igång i slutet av september.
– Målet är att nå alla större städer i Sverige, säger Ann-Marie Malmberg.
Hon är manager för Linköpingskanalerna. I konceptet, som ska finansieras av annonsörer och sponsorer, finns möjlighet att ha åtta olika kanaler med fokus på olika musikgenrer – men även en sportkanal finns i utbudet.
Ambitionen är att starta två kanaler, en med fokus pop/rock och en hårdrockskanal, i slutet av september.
– Vi hoppas få snurr på det så fort det går. Förhoppningen är att ha alla åtta kanaler igång här i framtiden, säger Ann-Mari Malmberg.
Fokus på lokaltAlexandra Ekelöf kommer att ha rollen som ljudtekniker och radiopresentatör för pop och rock-kanalen. Nu, när konceptet bara finns i Linköping och Stockholm, tar man in musik i alla genrer och från hela landet.
– Men vi har fokus på lokala band, säger Alexandra Ekelöf.
Hon är en kulturentreprenör och driver ett par företag sedan tidigare. Hon gör även musik under eget namn och är violinist i Linköpingsbandet Captain Jacks Army.
– Det är så jäkla kämpigt att nå ut med musiken. Jag vill promota artister och kulturarbetare överhuvudtaget så mycket det går, säger hon.
Vad krävs för att få plats i Our City Radio, förutom att jag inte har ett skivkontrakt?
– Det ska hålla en viss kvalité (se faktaruta) och vara egenskrivet material. Sen ska det vara aktiva band och artister som är ute och spelar, säger hon.