Året var 1954 när Sveriges då längsta bro invigdes av prins Bertil till jublet av över 20 000 personer. Den hade tagit många, långa diskussioner och fem år av arbete för att bli färdig. Luleås dåvarande kommunalråd Nils Malmgren beskrev händelsen som "det största i Luleås historia sedan stadsbranden 1887".
Bron har sedan invigningen blivit inte bara en av de viktigaste och mest trafikerade infarterna till Luleå stad, utan också ett fundament i områdets identitet. Nu har Bergnäsbron blivit åter aktuell i och med att den stängts av på grund av underhåll.
– Bron byggdes inte för en trafik på över 15 000 fordon per dygn året runt, så nu måste vi byta allt från huvudbalkarna och uppåt, berättar Göran Öhman, projektledare för brounderhåll i Norrbotten.
Förutom själva klaffpartiet så är bron i gott skick för sin ålder, fortsätter Öhman.
– Det är ett raffinerat bygge. Jag har sett bilder från monteringen och det är imponerande för sin tid.
Goda betyg för entreprenören, med andra ord. Och här kommer Motala in i denna hittills nordfixerade text; liksom är fallet med hundratals andra broar världen över byggdes Bergnäsbron av Motala verkstad. På svartvita bilder i Motala industrimuseums databas syns hur stora pråmar förde de sju redan helsvetsade brospannen på plats. Eller, som Anette Johansen och Eva Maria Nilsson skrev i sin C-uppsats om bron:
"Byggandet var inte av en lättare art."