Musikalartisten från Motala är tillbaka på scenen igen

Det är högt tempo och mycket släng i dörrar, när Motalaartisten Hanna Lindblad kliver upp på scen igen.

Thomas Petersson, Hanna Lindblad och Anna-Karin Palmgren välkomnar publiken till en fartfylld show i 80-talsanda.

Thomas Petersson, Hanna Lindblad och Anna-Karin Palmgren välkomnar publiken till en fartfylld show i 80-talsanda.

Foto: Suvad Mrkonjic

Motala2022-06-30 14:00

Med två tuffa pandemiår bakom sig står musikalartisten Hanna Lindblad från Motala på scen igen. I veckan har "Bäddat för trubbel" premiär på Krusenstiernska teatern i Kalmar. Det är den första produktionen Hanna Lindblad är med i sedan restriktionerna släppte. 

Vad gör man som artist när man inte kan uppträda?

– Ja vad gör man... Jag har producerat ett barn. Förrutom det har det varit tufft. Jag har inte kunnat vara kreativ alls. Det har varit tufft ekonomiskt och så svårt eftersom man inte har haft något att förhålla sig till, säger hon.

Hon var i Motala och gjorde en mindre konsert i Råssnäskyrkan 2020, men förrutom det har kalendern varit gles. 

Hon berättar att det även utan pandemin ofta är svårt i underhållningsbranschen. 

– Det är en ganska osäker bransch. Ibland ställs föreställningar in och så står man där utan jobb och utan skydd. Ibland kan jag fråga mig själv varför jag inte bara har ett vanligt jobb med lite mer trygghet. Men när man väl står på scen med alla härliga kreatörer och konstnärer vill man inte vara någon annanstans, säger hon.

undefined
"Det har varit fruktansvärt" säger Hanna Lindblad om pandemin.

Det var när Hanna Lindblad som nioåring såg musikalen "Cats" i London som hon bestämde hon sig för att hon också skulle stå på scen. Nu har hon arbetat som artist i 22 år. Hon har varit med i en mängd musikaler, teatrar och två gånger har hon ställt upp i melodifestivalen. Variationen i spelstilarna tilltalar henne.

Farsen "Bäddat för trubbel" som hon nu är aktuell med utspelar sig på 80-talet, under en kaosartad semester på Jylland. Paret Sassa och Lennart åker dit med förhoppningar om en skön semester, men råkar istället ut för missöden och förväxlingar, som sig bör i en fars. Hanna Lindblad beskriver det som en föreställning med högt tempo och mycket släng i dörrar. 

– Det roliga med fars är att det nästan är som musik. Timingen är så avgörande och man måste vara på tårna hela tiden. Även publiken är en del av rytmen, skratten måste sitta på rätt ställen för att det ska svänga. Det är en väldigt rolig spelstil. Och rätt svår, säger hon. 

Med i ensemblen finns också Thomas Petersson, Anna Karin Palmgren, Peter Gröning, Anki Albertsson, Andreas Nilsson och Tobias Persson. De har alla i stort sett lika stora roller.

Nu är Hanna Lindblad och resten av ensemblen taggade på att få möta publiken igen. 

– Vi är superladdade. Det känns otroligt härligt att få jobba igen, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!