24-åringen från Ekängen slog igenom i dokusåpan ”Paradise hotel” 2013. 2014 fick han och modebloggaren Viktor Frisk en hit med sin låt ”Success”. Han syns i flera tv-program. Allt verkar hända samtidigt i hans liv just nu och han är nästan omöjlig att få tag på i mellostormen. Men till sist får Corren ett kort samtal.
Samir och Viktor snodde mycket av uppmärksamheten i Melodifestivalens andra deltävling. Repetitionerna var smått kaosartade men partydängan ”Groupie” har gått hem i stugorna.
– Första repetitionen var ju på plats inför alla reportrar. Det var ju vårt första rep överhuvudtaget. Klart att vi inte kunde köra någon Michael Jackson-dans då. Det gick ju bra i tävlingen i alla fall, men vi ska göra det ännu bättre nu, lovar Samir Badran från repetitionerna i Helsingborg.
Ska ni förändra något i numret?
– Vi ändrar väl lite. Nerverna är lugnare nu. Det var lite spänt första gången. Nu ska det bli askul, vi ska ha riktigt roligt den här gången.
Motståndarna i deras duell, Behrang Miri och Victor Crone, har vässat sitt nummer med hjälp av Malena Ernman som tog sig hela vägen till Eurovision Song Contest 2009 med ”La voix”. På ett podium ute i publikhavet kommer hon att dra igång ”Det rår vi inte för” med en operastrof.
– Det är faktiskt ganska kul att de tar in en extra person i sitt nummer, det tyder på att vi har något att ge. Men det är inget som vi är sura över, säger Samir Badran.
Spelbolagens odds är betydligt lägre för Samir & Viktor, men Behrang Miri känner sig inte uträknad.
– Vi har med oss hiphop som når en yngre publik, men vår powerrefräng i låten passar en äldre målgrupp. I kombination med Malenas opera kan det bli en riktigt tuff duell, säger Behrang Miri.
På Spotify har ”Groupie” spelats över tre miljoner gånger – mycket mer än många andra bidrag. Och 20 000 sålda singlar har gett Samir och Viktor en guldskiva.
I år släpptes alla Andra chansen-låtar direkt efter varje deltävling.
– Det är nog skitbra för oss att den hörs om och om igen, säger Samir Badran.
Möjligheten att säkra en finalplats i Andra chansen är större än tidigare år – hälften av alla bidrag går till final. Men duellerna väntas bli en rysare eftersom flera artister slåss om exakt samma målgrupp.
– Jag vill få målgruppen att bestämma sig för vilket bidrag de gillar allra bäst. Det är viktigt att vi inte sprider bidragen så att olika sorters röstare slåss mot varandra, säger exekutive producenten Christer Björkman.
SVT har ganska fria tyglar att sätta ihop duellerna. Men det finns ett krav: Ett bidrag som kom på tredje plats i delfinalen möter ett bidrag som kom på fjärde plats. (Corren/TT)