På lördag äger första deltävlingen i Melodifestivalen 2025 rum. Men redan på fredagen kommer nyfikna musiklyssnare att kunna höra låtarna. De läggs ut på SVT Play och även av respektive skivbolag på strömningstjänsterna.
Anledningen till förändringen är att man vill hänga med i ett modernt medielandskap, enligt Wistbacka.
– Det är inget akut som har hänt, vi kände mer att nu är det dags för folk att få lyssna på sina favoriter när de själva vill. Så låtarna släpps på fredagen och sedan är musiken helt fri att spelas i radio och tv, men inte i reklamfilm. Där har vi fortfarande restriktioner.
SVT hoppas naturligtvis även på att öka intresset för programmet. Nu återstår det att se om man kommer att lyckas.
– Vi får ju se hur stort det blir. Det är en liten del i att skapa mer engagemang före själva tävlingen. För oss i vår lilla bubbla är det en jättestor förändring, men vi kommer att analysera den efteråt och göra en utvärdering.
Kommer det alltså bli slut på rubriker som "Låt läckte i förväg i Melodifestivalen"?
– Jag tror det, men man ska aldrig säga aldrig. Den får fortfarande inte släppas innan midnatt natten till fredag, det är viktigt. Men det gäller ju även för all annan vanlig musik, att man inte vill släppa den innan releasedatumet, men då av kommersiella skäl.