Det har talats om det som en "comeback": att Loreen ÄtervÀnder till Melodifestivalen efter sex Är samtidigt som det Àr elva Är sedan hon vann med "Euphoria". Eftersom hon framtrÀder allra sist och favorittippas redan innan lÄten har hunnit spelas i tv blir förvÀntningarna enorma.
ââDet kĂ€nns okej, det Ă€r en positiv typ av förvĂ€ntan. Jag Ă€r ganska hĂ„rd med att inte lĂ„ta det pĂ„verka min kreativitet. Mitt mĂ„l Ă€r att se till att det blir sĂ„ fett som det bara gĂ„r, av kĂ€rlek till mig sjĂ€lv och till dem som tittar.
Hon beskriver ett hektiskt schema inför Melodifestivalen, dÀr hon gÄr upp tidigt varje morgon och ligger i hÄrdtrÀning inför det som komma skall.
ââJag Ă€r lite som Zlatan, det ska vara blod, svett och tĂ„rar. Det Ă€r inte alltid kul att gĂ„ upp halv sex pĂ„ morgonen. Jag har Ă€ndrat min kost, eftersom jag jag ser kroppen som ett verktyg att förmedla vad jag vill sĂ€ga. I'm killing myself!
TT: Ăr det du sjĂ€lv som har bestĂ€mt att du mĂ„ste gĂ„ upp klockan halv sex?
ââJa. Jag mĂ„ste göra det för att jag vet hur jag vill att det ska se ut lĂ€ngre fram. Det kan vara smĂ€rtsamt nu, men resultatet kommer att vara en glĂ€dje för mig. Alla hatar förĂ€ndring, men universum Ă€r uppbyggt pĂ„ det viset att man mĂ„ste förĂ€ndra nĂ„got för att Ă„stadkomma resultat.
Loreen vĂ€xlar snabbt mellan skratt och allvar â lika lĂ€tt som mellan svenska och engelska. I början av intervjun förklarar hon att hon Ă€r "lĂ€tt hyper", nĂ„got som alltid hĂ€nder nĂ€r hon befinner sig i skivbolaget Universals korridorer.
ââJag blir som ett litet barn sĂ„ fort jag kommer hit. Folk tĂ€nker nog "Ă„h nej, inte hon igen!". Haha!
"En kÀrlekslÄt"
Förra gÄngen Loreen medverkade i Melodifestivalen, 2017, Äkte lÄten "Statements" ut i Andra chansen. Nu vill hon inte sia om hur det ska gÄ, men beskriver "Tattoo" som en lÄt som i princip har hennes namn inprÀntat i sitt dna.
ââDet Ă€r en kĂ€rlekslĂ„t. Jag sjunger alltid kĂ€rlekslĂ„tar. Det Ă€r ocksĂ„ en anspelning pĂ„ mitt marockanska pĂ„brĂ„, dĂ€r kvinnorna tatuerar sig genom att hacka in fĂ€rgen i huden. Min mormor hade tatueringar hela vĂ€gen under bröstet, pĂ„ benen och hakan, sĂ€ger hon.
Under intervjun med TT smyger dörren till det lilla grupprummet oförklarligt upp och Loreen skojar om att det Àr hennes mormor som kommer för att hÀlsa pÄ.
Att Loreen har en "flummig" framtoning Àr nÄgot hon sjÀlv Àr medveten om.
ââVissa ser mig som en udda fĂ„gel, men jag tror att vi alla Ă€r udda fĂ„glar pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. Jag gĂ„r pĂ„ min magkĂ€nsla och det kan göra en skraj. Att gĂ„ sin egen vĂ€g triggar i gĂ„ng en kĂ€nsla av utanförskap som jag förstĂ„r att mĂ„nga har svĂ„rt att vara i. Jag kan förstĂ„ att man kĂ€nner "jag pallar inte" â och sĂ„ gör man som alla andra.
TT: Upplever du att folk har fördomar om dig?
ââJag tror att alla har olika Ă„sikter om mig. Det finns vissa sociala koder, jag kan dem men jag bryr mig inte om dem. Jag kan vara vĂ€ldigt fysisk, jag kan stoppa folk pĂ„ gatan och sĂ€ger vad jag kĂ€nner i stunden. Alla fĂ„r vĂ€l tycka vad de vill, jag Ă€r inte Putin som bestĂ€mmer att alla mĂ„ste tycka om mig, haha!
Litar pÄ varandra
LÄtskrivarna bakom "Tattoo" Àr bland andra Peter Boström och Thomas G:son som skrev "Euphoria". Enligt Loreen har lÄten en "flowy" energi och snabbare tempo Àn en ballad.
ââDe sĂ€ger att de skrev den till mig, det Ă€r ganska uppenbart att det Ă€r en Loreen-lĂ„t. Det finns inte sĂ„ mĂ„nga lĂ„tskrivare i dag som skriver för stora röster. Thomas och Max Martin Ă€r bland fĂ„ som kan skriva Adele-lĂ„tar. NĂ€r man Ă€r i studion sĂ„ blir ungdomarna ibland livrĂ€dda nĂ€r man kör i gĂ„ng en Whitney Houston-aktig refrĂ€ng.
Vid det hÀr laget litar hon och lÄtskrivarna sÄ pass mycket pÄ varandra att hon har en viss kreativ frihet nÀr det kommer till det fÀrdiga resultatet.
ââThomas kan mig nu, han frĂ„gar inte ens varför saker ska lĂ€ggas till eller tas bort. SĂ„ var det med sirenen i "Euphoria". Alla undrade varför den skulle vara dĂ€r, men den neutraliserar rummet, det Ă€r som en gong-gong. Jag gĂ„r ofta in helt tyst nĂ€r jag spelar live sĂ„ att det blir lite obekvĂ€mt. Det bygger upp ett fokus hos publiken.