Vilhelm Ekelund, Erik Axel Karlfeldt och Harriet Löwenhjelm â Ă€r det dikter för smĂ„ barn? Ja, i antologin "En bro av poesi" möts verser frĂ„n nu och dĂ„ för att sprida lĂ€sglĂ€dje till de yngsta. DĂ€r finns ocksĂ„ barnboksförfattare som Lennart Hellsing och Barbro Lindgren, och nutida poeter som Aase Berg och Ann JĂ€derlund.
Boken skÀnks till alla Sveriges sexÄringar inför skolstarten.
ââAkademiens uppdrag Ă€r ju att verka för det svenska sprĂ„ket och litteraturen och det hĂ€r tror vi Ă€r ett riktigt bra sĂ€tt, sĂ€ger Svenska Akademiens stĂ€ndige sekreterare Mats Malm.
Dela upplevelsen
Det var Anna Nordlund, docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik vid Uppsala Universitet, och Ann Boglind, tidigare lektor i didaktik vid Göteborgs Universitet, som presenterade idén för Akademien. De samarbetade redan med Litteraturbanken, dÀr det bland resurser och hjÀlpmedel för lÀrare ocksÄ finns ett urval av dikter för skolsektionen, men frÀmst för Àldre barn och ungdomar.
ââFör oss var det viktigt att koppla in de yngre Ă„ldrarna. NĂ€r vi sĂ„g hur mycket av den hĂ€r poesin som funkar för barn funderade vi pĂ„ âvarför lĂ€ser man inte mer poesi med barn?â, det Ă€r en fantastisk ingĂ„ng till litteraturen, sĂ€ger Anna Nordlund.
Tanken Àr att boken inte enbart ska lÀsas i skolan, utan ocksÄ ihop med förÀldrarna. Och Mats Malm tror att poesin Àr en bra utgÄngspunkt för lÀsning tillsammans. Varje barn möter först litteraturen genom visor, som Àr dikter med melodi, poÀngterar han.
ââMed poesi kommer man direkt in i stĂ€mningar, kĂ€nslor och bilder. Man fĂ„r utrymme att begrunda möjligheterna som sprĂ„ket har, man kan smaka pĂ„ vartenda ord och prata om dem tillsammans och dela upplevelsen med varandra, sĂ€ger han.
Ord för kÀnslor
Anna Nordlund hoppas att den hÀr boken ska sÀnka ribban inför att ta del av poesi. Hon poÀngterar ocksÄ att det i vÄr tidspressade vÀrld gÄr fort att lÀsa en dikt, samtidigt som den innehÄller mycket att prata om i form av kÀnslor, stÀmningar, sinnesintryck och minnen.
ââDet fĂ„r oss ocksĂ„ att förstĂ„ hur sprĂ„k kan anvĂ€ndas pĂ„ lekfulla sĂ€tt för att uttrycka och sĂ€tta ord pĂ„ kĂ€nslor, upplevelser och tankar. Det hĂ€r Ă€r jĂ€tteviktigt för barn och kan göra att man blir nyfiken pĂ„ livets mĂ„nga dimensioner, och förberedd pĂ„ nya upplevelser, sĂ€ger hon.