Svenska Akademien ger alla sexÄringar poesi

Svenska Akademien skĂ€nker en poesibok till landets alla sexĂ„ringar, för att frĂ€mja lĂ€sande. Äldre dikter samsas med nyskrivna i antologin "En bro av poesi".

"Det finns vÀldigt fina exempel pÄ hur lÀrare och bibliotekarier arbetar med att fÄ förÀldrarna att lÀsa med barnen. Vi ska inte bara fastna i skolan, utan vi behöver nÄ hemmen ocksÄ och det Àr grundtanken med det hÀr utskicket", sÀger Mats Malm, Svenska Akademiens stÀndige sekreterare. Arkivbild.

"Det finns vÀldigt fina exempel pÄ hur lÀrare och bibliotekarier arbetar med att fÄ förÀldrarna att lÀsa med barnen. Vi ska inte bara fastna i skolan, utan vi behöver nÄ hemmen ocksÄ och det Àr grundtanken med det hÀr utskicket", sÀger Mats Malm, Svenska Akademiens stÀndige sekreterare. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Litteratur2021-08-20 10:39

Vilhelm Ekelund, Erik Axel Karlfeldt och Harriet Löwenhjelm – Ă€r det dikter för smĂ„ barn? Ja, i antologin "En bro av poesi" möts verser frĂ„n nu och dĂ„ för att sprida lĂ€sglĂ€dje till de yngsta. DĂ€r finns ocksĂ„ barnboksförfattare som Lennart Hellsing och Barbro Lindgren, och nutida poeter som Aase Berg och Ann JĂ€derlund.

Boken skÀnks till alla Sveriges sexÄringar inför skolstarten.

– Akademiens uppdrag Ă€r ju att verka för det svenska sprĂ„ket och litteraturen och det hĂ€r tror vi Ă€r ett riktigt bra sĂ€tt, sĂ€ger Svenska Akademiens stĂ€ndige sekreterare Mats Malm.

Dela upplevelsen

Det var Anna Nordlund, docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik vid Uppsala Universitet, och Ann Boglind, tidigare lektor i didaktik vid Göteborgs Universitet, som presenterade idén för Akademien. De samarbetade redan med Litteraturbanken, dÀr det bland resurser och hjÀlpmedel för lÀrare ocksÄ finns ett urval av dikter för skolsektionen, men frÀmst för Àldre barn och ungdomar.

– För oss var det viktigt att koppla in de yngre Ă„ldrarna. NĂ€r vi sĂ„g hur mycket av den hĂ€r poesin som funkar för barn funderade vi pĂ„ ”varför lĂ€ser man inte mer poesi med barn?”, det Ă€r en fantastisk ingĂ„ng till litteraturen, sĂ€ger Anna Nordlund.

Tanken Àr att boken inte enbart ska lÀsas i skolan, utan ocksÄ ihop med förÀldrarna. Och Mats Malm tror att poesin Àr en bra utgÄngspunkt för lÀsning tillsammans. Varje barn möter först litteraturen genom visor, som Àr dikter med melodi, poÀngterar han.

– Med poesi kommer man direkt in i stĂ€mningar, kĂ€nslor och bilder. Man fĂ„r utrymme att begrunda möjligheterna som sprĂ„ket har, man kan smaka pĂ„ vartenda ord och prata om dem tillsammans och dela upplevelsen med varandra, sĂ€ger han.

Ord för kÀnslor

Anna Nordlund hoppas att den hÀr boken ska sÀnka ribban inför att ta del av poesi. Hon poÀngterar ocksÄ att det i vÄr tidspressade vÀrld gÄr fort att lÀsa en dikt, samtidigt som den innehÄller mycket att prata om i form av kÀnslor, stÀmningar, sinnesintryck och minnen.

– Det fĂ„r oss ocksĂ„ att förstĂ„ hur sprĂ„k kan anvĂ€ndas pĂ„ lekfulla sĂ€tt för att uttrycka och sĂ€tta ord pĂ„ kĂ€nslor, upplevelser och tankar. Det hĂ€r Ă€r jĂ€tteviktigt för barn och kan göra att man blir nyfiken pĂ„ livets mĂ„nga dimensioner, och förberedd pĂ„ nya upplevelser, sĂ€ger hon.

Fakta: "En bro av poesi"

Antologin "En bro av poesi" har tagits fram i samarbete med Skolverket, LÀsrörelsen och En bok för alla. LÀsrörelsen presenterar boken pÄ BokmÀssan 2021 under temat "lÀs! lÀs! lÀs!". UR har animerat tio dikter ur boken och den första filmen slÀpps i samband med skolstarten.

Boken trycks i 250 000 exemplar. Alla barn i förskoleklass fĂ„r boken och Skolverket skickar ocksĂ„ ett antal exemplar till skolorna. Boken finns dessutom i bokhandeln.

Den innehÄller ett sextiotal svenska dikter av bland andra: Karin Boye, Gustaf Fröding, Lennart Hellsing, Anna Maria Lenngren, Tage Danielsson, Barbro Lindgren och Edith Södergran. Varje dikt har frÄgor som kan hjÀlpa till att fÄ i gÄng ett samtal, och det finns ocksÄ en lÀrarhandledning.

I rapporten "LÀsandets Ärsringar" pÄpekade Anna Nordlund och Johan Svedjedal förra Äret vikten av att alla samhÀllssektorer försvarar lÀsningen. Det hÀr projektet Àr ett exempel pÄ ett sÄdant samarbete, enligt Nordlund:

Men det Àr ocksÄ viktigt att det tas ett centralt grepp, och att vi stÀller oss frÄgorna vilken litteratur vill vi att vÄra barn ska lÀsa i skolan, och hur lÀsningen ska gÄ till. Som lÀrarutbildare och litteraturvetare skulle jag vilja se mer skönlitterÀr lÀsning i skolan och att lÀrarna fÄr en sÀkrare grund i att undervisa i litteratur. Det finns forskning som visar att utrymmet för skönlitteratur var större tidigare.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!