Poesins schaman – Bruno K. Öijer 70 år

Poesins schaman Bruno K. Öijer har hunnit bli 70 år och Erik Jersenius blickar tillbaka på en ensam cowboys diktargärning.

Det gamla huset på Badhusgatan 3 i Linköping  var Bruno K Öijer barndomshem. När det revs 1963 var han elva år gammal.

Det gamla huset på Badhusgatan 3 i Linköping var Bruno K Öijer barndomshem. När det revs 1963 var han elva år gammal.

Foto: Corren

Litteratur2021-11-28 20:21

”En anarkist i konservativ kostym”, så beskrev Bruno K. Öijer Verner von Heidenstam när han mottog Överalidspriset för sex år sedan. Möjligen passar den beskrivningen också in på honom själv, men kanske på ett omvänt vis. I samma tacktal konstaterade Öijer att vi aldrig någonsin kan lära känna en människa, en helt riktig insikt inser den som levt bland andra och sig själv och förstått hur många outforskade vrår och djup som gömmer sig inom var och en av oss. Han utvecklar tanken i sin dikt ”Det finns ingen sanning” från den senaste samlingen ”Och natten viskade Annabel Lee” (2014). 

” det finns ingen

sanning om en människa

hon kan vilja bli sänkt i havet

eller få sin aska uppskjuten i rymden

hon kan sticka sej på sin synål

ge mat till en hemlös hund

eller bränna ner sin grannes gård

hon kan stå naken

men vägra vika ut sej

hon kan simma genom taggtråd i drömmen

eller gråta i ett hus

som ler med varje fönster…” 

undefined
Bruno K. Öijer
undefined
Verner von Heidenstam. Målning av Johan Krouthén från 1931.

Öijer har en gång berättat om hur han som liten pojke skrev och illustrerade västernberättelser i små häften som han övertalade tobakshandlaren på barndomens Badhusgatan att sälja åt honom. För sina historier och bilder fick Öijer en påse lakritsremmar av kioskägaren som sedan ställde ut dem till försäljning. Entreprenörsanda kan man kalla det, men det hade Öijer inte gått med på, han förklarade att det den starka strävan att dela med sig av sitt skapande, att nå andra människor med sina ord och bilder. 

undefined
Det gamla huset på Badhusgatan 3 i Linköping var Bruno K Öijer barndomshem. När det revs 1963 var han elva år gammal.

I diktsamlingen ”Dimman av allt” (2001) framställer Öijer barndomen i Linköping i betydligt mörkare dager. ”Kylan” skildrar hur modernitetens brutala framfart över stad, land och människa tidigt tvingande honom till utanförskap, andligt motstånd, en utvaldhet och ett slags profetskap. Huset han själv växte upp i var det sista som revs i kvarteret, en enslig utpost för en förlorad tid och den 50-talets genuina svenska småstadstillvaro pojken Öijer trots allt älskade.   

”grävskoporna tog min barndom 

slog sönder äppelträden och vindskontoren 

slog sönder äventyret och dom gamla vackra husen 

från det ögonblicket började dagsljuset försvinna ur mitt liv…”

Som vuxen poet blir Öijer en schaman, en romantiker som genom sin naturmystik frammanar visionen av en andlig djupekologi där människans värdighet såväl som världen i sig är hotad av vår ”inre bödel”, den destruktiva kraft som tar sig uttryck i det modernas förnuftstro, teknikdyrkan, industrialism, kommersialism och massmediala exploatering och förvrängningen av allt verkligt. 

undefined
Bruno K. Öijer 1990.

”Det förlorade ordet” (1995) föregår ”Dimman av allt” och följer ”Medan giftet verkar” (1990) i den trilogi som ofta lyfts fram som den bärande i Öijers diktarskap. Miljömedvetenheten fanns, men den ekologiska kris som följer av klimatförändringarna var något den breda allmänheten då i bästa fall bara kunde ana. I dikten ”En gång blommande trädet” skildrar Öijer en döende värld vars natur och mänskliga kultur förtvinar. Hans moraliska budskap är följande: ”Min dikt går ingens ärenden. Samtidigt är den en monolog över vår tid. Att människan är större än sin situation och att vår framtid beror på vår förmåga att kunna känna sorg över det som gått förlorat. Livet och samhällsutvecklingen kan ta ifrån dej allt, råna dej på allt men ingen kan ta dina minnen ifrån dej, ingen kan råna dej på din sorg”. Dikten kretsar kring en av mytologins och Öijers arketyper, Livets träd.

”…en gång

blommade trädet 

en gång tindrade grenarna 

jag bad 

till sådden inom mej

jag bad att trädet skulle blomma igen

jag såg framtiden 

ett ansikte som sinat

en dömd flod alla drack av

jag såg människan stirra 

jag såg henne

smeka sin inre bödel

jag såg att vi hade förlorat den här jorden…”

En gång var Sverige ofördärvat av självupptagen identitetspolitik och andlig navelskådning, det var en tid då Sveriges Television tog sitt ansvar och skapade fantastiska kulturprogram som ”Röda rummet”, en hyllning till vår store skald August Strindberg helt utan samtidens ängsligt politiskt korrekta fördömanden. 

undefined
Bruno K. Öojer 1990.

I samband med att Öijer avslutade sin trilogi (och sin livsgärning påstod han då) intervjuades Linköpingssonen av Linköpingsdottern Gunilla Kindstrand i programmet Röda rummet. Något yngre än honom, men med samma bakgrund i stadens arbetarklass, tecknade hon under samtalet Öijers dikt samling på ett vis som närmast rörde hans bistra och allvarliga uppsyn till tårar genom cigarillröken. Kindstrand beskriver i intervjun hur den först vaga kvinnogestalt vars konturer framträder i ”Medan giftet verkar” sedan för varje dikt allt tydligare framstår som Öijers förlorade mor, hon som ensamstående sörjde för honom och hans syskon i bottenlägenheten på Badhusgatan. Hon konstaterar att modern genom Öijers ord blir mer närvarande för oss än de levande. Han svarar att han alltid skriver personligt, men aldrig någonsin privat, att ”modern” och ”det ensamma barnet” är återkommande arketyper i hans poesi. Kindstrand frågar om han ser sig själv som en ”gränsgångare”, någon som rör sig mellan de levandes och dödas riken, och han svarar att den verklige poeten alltid har varit en Hermeskaraktär, en gudarnas budbärare och den som för människan till underjorden. Den rollen intar han väsentligen i dikten ”Hängd” (1995). 

”…jag drömde om mej 

jag drömde om ett besynnerligt barn 

som vände ryggen åt världen

hängd under löv av min röst drack jag farvatten 

runt min kropp samlades skuggor

som omfamnade mej…”

I den senare diktsamlingen ”Svart som silver” (2008) fortsätter Öijer att försöka hålla fast vid det som varit och gått förlorat. I ”Hålla honom kvar” återvänder han till barndomen och gör en både vacker och tragisk upptäckt. 

”…i drömmen var allt så enkelt och självklart 

jag hade utan att tänka efter ringt upp min barndom 

lyssnat till signalerna som gick fram 

och när min mamma svarade 

bad jag att få tala med mej själv 

efter en lång paus kom en sjuårig pojke till luren 

och hans röst stack i mitt hjärta 

jag frågade hur allt var

jag sa att jag ofta tänkte på honom och saknade honom 

men jag måste ha avbrutit honom i leken 

han verkade både upptagen och ointresserad 

varje försök till samtal möttes av en otålig tystnad 

jag hörde honom stå och trampa mot korkmattan 

inget jag sa eller frågade om 

inget jag försökte berätta eller förklara 

kunde hålla honom kvar” 

Faderns självmord en kall nyårsnatt mäktade Öijer först skriva om som en gammal man i ”Höljd i dunkel” från den senaste diktsamlingen. 

”vissa saker

går inte att bortse ifrån

som att jag var hans son

och att han tog sitt liv”

undefined
Federico García Lorca.

Öijer söker det tilltal som den spanske poeten Federico García Lorca kallade ”duende”, ett mörkt allvar och en närmast demonisk urkraft vi finner i flamencon som talar direkt från det inre till människan i en tid av förytligande, andlig förslappning och fördumning. I dikten ”Så få” angriper samhälls- och civilisationskritikern Öijer samtiden genom att citera William Holdens öppningsreplik i favoritfilmen ”Det vilda gänget” (1969), amerikanen Sam Peckinpahs (som i sitt skapande på samma vis återvänder till en levande frihet som gått förlorad genom Amerikas modernisering) blodigt vackra västern: ”Om de rör sig, döda dem!”.

undefined
Två legender. Sam Peckinpah och William Holden under inspelningen av "Det vilda gänget" (1969.

Det var också den ensamme och självständige cowboyens urbild Öijer iklädde sig när han klev in på den svenska poesiscenen i början av 70-talet, med boots, ”tunga, skarpladdade revolvrar”, Arthur Rimbaud och sitt yviga hår framstod han som en svensk Bob Dylan, lika stingslig och oberäknelig i en tid då även poeterna skulle ”organisera sig”, rätt sig i det ideologiska ledet och skriva dikter för folket, en ylande ensamvarg bland rödvinsvänsterns burget klirrande skålar. Öijer debuterade med diktsamlingen ”Sång för anarkismen” (1973) och året därpå dök han upp i tv och angrepp Svenska Akademien med orden: 

”Jag är inte intresserad av utbrunna ljus som i stort sett är resistenta mot allt förutom sin egen sjukdom. Jag är inte intresserad av elefanternas kyrkogård heller…” 

undefined
Estradpoeten Bruno K. Öijer på scenen.
undefined
Bob Dylan 1974.
undefined
Tomas Tranströmer 1955.

Han rönte inte minst (och ironiskt nog) massmedial uppskattning, men med sin beatnikidentitet och som estradpoet avfärdades han här och var som ”posör”. Samtidigt var han diktarnas motsvarighet till blues- och rocksångaren, han slår fortfarande takten med huvudet när han med kännetecknade ryckig mimik och utdraget gnällande stämma läser sina dikter och avslutar dem gärna med ett väsande ”yeah!”. Metaforrik var han en oväntad arvtagare till Tomas Tranströmer och kanske ännu tydligare med sin upptagenhet vid dödens mystik en modern Carl Michael Bellman i bläcksvarta solglasögon förklädd till Lou Reed, den svenska visan filtrerad genom Velvet Undergrounds mörkt mullrande och skärande vasst skramlande storstadsestetik. 

undefined
Carl Michael Bellman. Målning av Per Krafft den äldre från 1779.
undefined
Velvet Underground 1966.
undefined
Lou Reed 1977.
undefined
Estradpoeten Bruno K. Öijer på scenen.

I dikten ”Vi lämnade varje fest sist av alla” (2001) blickar han tillbaka på sin egen generations, men också den moderna människans oerhörda vilsenhet. 

"Vi lämnade
varje fest sist av alla
och vi hade ingenting
bara våra unga ansikten
världen var sjuk
sjuk och stängd sedan tusentals år
röd neon föll som glöd
gatorna rann av svart
och jag vet inte vad det var värt
hur mycket som finns kvar
men det sattes sej i våra kläder
satte sej i vårt hår
och vi har inte kommit hem
det är en lögn att vi kommit hem
vi kommer aldrig hem
ingen av oss kommer hem”

Den ensamme stäppvargen är ett ideal rent poetiskt, men också existentiellt. Vi kan komma att tänka på existentialistiska tänkare som Sören Kierkegaards, Friedrich Nietzches eller Martin Heideggers uppgörelser med ”hjordmänniskor”, ”slavmoraliteter” och ”Das Man”, men djupare än så finner vi dess rötter hos framför allt de engelska romantikerna Percy Bysshe Shelley och John Keats (Öijer är sedan 1999 folkbokförd med namnen Keats och Bruno) som i den schweiziske filosofen Jean-Jacques Rousseaus anda rebelliskt och radikalt vänder sig till det oförstörda barnet och den levande naturen för att med den rena skönheten som vapen tappert strida mot den döda civilisationen i en till synes redan förlorad kamp. 

undefined
Percy Bysshe Shelley. Målning av Amelia Curran från 1819.
undefined
John Keats. Målning av William Hilton från 1822.

Den franske filosofen Gilles Deleuze har hävdat att vi i vår tid behöver finna ett helt nytt språk för att beskriva den föränderliga verklighet vi lever i. Han tar sig in i varje åldrat tankesystem och vänder det ut och in för att ge oss nya perspektiv och visa oss hur otillräckliga de är för att analysera en dynamisk tillvaro som aldrig förblir densamma. Alla våra begrepp och idéer är bara tillfälliga sammansättningar för att orda om en värld som inte låter sig fångas av våra föreställningar om den. Deleuze går så långt att han hävdar att vi inte bör skilja naturen från tekniken och ”det konstgjorda”, allt utgör egentligen av samma substans som bara skiftar former i en oändlighet, datorernas och mobiltelefonernas komponenter av metall, glas och plast kan inte skiljas från de naturmaterial som ytterst används för att skapa dem, inget är mer ”naturligt” eller ”verkligt”. 

undefined
Bruno K. Öijer 2008.

Öijer vänder i sin tur ut och in på det resonemanget, för svensken är naturen ”det sanna” och ”verkliga” som alltid tränger igenom det artificiellas förställda fernissa. I sina dikter överger han själv mänskligheten för att i stället ta plats och springa bland vargflockarna vars dagar är räknande, och skyskraporna bryter självmant upp ur asfalten och rullar sig likt hundar över fälten för att skaka av sig alla kontor och företag för åter bli ett med gräset och jorden.  

undefined
Bruno K. Öijer har blivit 70 år.

Den romantiske rebellens ethos som mystiskt förbunden med Sanningen formulerar Öijer tydligt i den opublicerade dikten ”Tusen Tusen Tusen” som han läser i rollen som en ängel i Rolf Björlinds fina kortfilm ”Fatimas tredje hemlighet” (1999). 

”Tusen Tusen Tusen 

Går åt samma håll

Dom vill se Dej lika lam 

Men du

Du ska gå åt ett helt annat håll 

& Du ska inte lyssna på något

Du ska gå ensam med dej själv & tänka

Stora tankar 

Bara så kan du bli del av hemligheten 

Bara så kan du blir en del av

Mysteriet bakom allt

Dina tankar blir stora moln 

Som fäller sitt märkliga regn & får

Allt att slå ut

Får till & med det fula & det onda att slå ut i vackra blombuketter 

Som svävar i kylan & vinden”

Det är i poesin, naturen, mystiken, myten och det gudomliga som Öijer finner hoppet, vägar till en outtömlig källa av kärlek. Som den vackra monologen ”Vi kom ur rymden” i hans film ”Från en demons båge” (1997). 

”Vi kom ur rymden. Ett speciellt stoff av stjärnor sjunger i vårt blod tätt under vår hud. Och långt tillbaka i tiden skapades också myten om kärlekspar som älskade varandra så djupt att de efter sin död lyftes upp till stjärnbilder för att kasta sitt ljus över oss…” 

Bruni K. Öijer

Bruno K. Öijer föddes i Linköping de 26 november 1951 och växte upp på Badhusgatan. Han debuterade 1973 med "Sång för anarkismen" och sedan dess har det blivit ytterligare tolv diktsamlingar samt romanen "Chivas Regal" (1978). Störts erkännade har Bruno K. Öijer fått för den så kallade "Trilogin" som innefattar "Medan giftet verkar" (1991), "Det förlorade ordet" (1994) och "Dimman av allt" (2001). Bruno K. Öijer bor sedan länge i Stockholm och är gift med Maya Eizin Öijer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!