Vi lever i en värld med många hot från klimatförändring och terrorism till krig och högerpopulism. Framtiden ter sig mörk, mycket mörk.
I sin nya roman ”Julia & Paul” berättar Peter Fröberg Idling om ett totalitärt nutida Sverige.
Efter hungerkravallerna 1917 inträffade en revolution som skapade ett helt nytt samhälle efter sovjetisk modell. Det är en kontrafaktisk roman som skildrar vad som skulle ha kunnat hända om historien tagit en annan vändning.
Socialismen är genomförd och konsumtionssamhället avskaffat. Men hundra år efter revolutionen knakar idealsamhället i fogarna och spänningarna ökar.
”Julia & Paul” är Fröberg Idlings tredje roman. Han är en politisk författare som i sina böcker dissekerar ideologiers urspårning till terror.
I hans båda tidigare romaner gäller det Pol Pot-regimen i Kambodja, medan den nya romanen gör tankeexperimentet med samhällsutvecklingen i ett kommunistiskt Sverige. Alla revolutioner urartar förr eller senare.
I ”Julia & Paul” skildras processen på vardagsnivå då terrorn sakta tränger in i huvudpersonernas liv med surret från helikoptrar och folk som plötsligt försvinner.
Angivare finns överallt.
När berättelsen börjar, sitter Julia på sin balkong och dricker te om kvällen. Då hör hon en okänd fågel ropa. Den väcker en vag längtan hos henne som blir en bild för en möjlig okänd frihet.
Julia tar hand om barnen, medan Paul befinner sig till sjöss på hemligt uppdrag. Hon är arkitekt men måste enligt arbetsrotationen arbeta en tid i ett storkök. En kväll ser hon en militärkolonn rulla över Essingebron. Det blir ett första tecken på att något håller på att hända. Hon blir bekant med den självständiga och livsglada grannen Kata Torelius. De startar en samtalsgrupp, vilket får ödesdigra följder.
Namnet anspelar naturligtvis på agitatorn Kata Dalström.
Berättandet i ”Julia & Paul” sinkas av ett tjatiga psykologiserande, vars syfte är att öka spänningen. Effekten blir snarare den motsatta.
Det är svårt att skriva bra dystopiska romaner eftersom intrigen är given. Dessutom har de bästa romanerna i genren redan skrivits.
Vad mer finns att tillägga? Peter Fröberg Idling gör ett tappert försök genom att skildra den totalitära staten ur ett vardagsperspektiv.
Men ”Julia & Paul” hettar aldrig till. Till och med det oväntade slutet är väntat.
Det är en dystopi som inte levererar.