Linköpingsprofessorn Katarina Eriksson Barajas blev nyligen utsedd till ledamot i juryn för Astrid Lindgren Memorial Award. Den första juli tar hon sig an det prestigefyllda uppdraget.
– Jag känner mig väldigt hedrad över att ha fått frågan. Självklart tackade jag ja till att medverka, berättar Katarina Eriksson Barajas.
Katarinas forskning fokuserar på barn som läsare, en kunskap hon hoppas blir behjälplig i arbetet med ALMA. I kärnan av barn och ungas möte med litteraturen är skolan.
– Skolan är barnens största kulturinstitution. Det är därför intressant att undersöka hur barn pratar om böcker i skolan, menar Katarina.
Det var just skolan som väckte Katarinas intresse för lärande och pedagogik. Grunden till hennes utbildning lades när hon studerade kulturvetarlinjen med litterär inriktning vid Uppsala universitet, samt genom en kandidatexamen i franska från Stockholms universitet. Sin forskarutbildning gjorde hon vid Linköpings universitet, i den tvärvetenskapliga forskningsmiljön tema Barn. Den tvärvetenskapliga andan genomsyrar hennes forskning än idag, som professor i pedagogik med inriktning mot didaktik.
Vad betyder litteraturen för människor i deras vardag? Det är något som Katarina undersöker. Men tidigare forskning har redan bedrivits genom intervju- och enkätundersökningar. Därför har Katarina valt att gå en annan väg. Hon bedriver istället forskning genom samtalsanalyser, där hon ges tillträde till människors vardagliga interaktion med litteratur.
Som litteraturvetare är Katarina van vid att arbeta utifrån texten, men genom att ta avstamp i naturliga samtal som uppstår när människor möter fiktion hoppas hon kunna bidra med ny insikt.
– Att det egna mötet endast är en del av upplevelsen av böcker eller filmer är själva utgångspunkten för min forskning. Ytterligare en dimension tillkommer i samtalet med andra, förklarar Katarina.
Posten som ledamot i juryn för ALMA kommer hon att inneha under fyra år, vid sidan av arbetet på Linköpings universitet.
– Jag hoppas få en stor inblick i barn- och ungdomslitteratur över hela världen, säger Katarina.
Tidigare har Katarina även bedrivit forskning om fransk- och spanskspråkig barnlitteratur, vilket kan bli ett tillskott i hennes arbete med ALMA. Att ta del av läsfrämjande projekt från alla världens hörn är något hon ser fram emot. Då hennes egen forskning knyter väl an till uppdraget för litteraturpriset är hennes förhoppning att projekten kommer att berika varandra.
– Jag ser fram emot att delta i diskussioner med de andra jurymedlemmarna, berättar Katarina.
I jakten på nästa pristagare eftersöks författare, illustratörer och läsfrämjande projekt. Såväl ALMA-juryn som utsedda nomineringsinstanser och tidigare pristagare har möjlighet att nominera bidrag till det prestigefyllda priset.
Ett gediget läsuppdrag kommer att ligga till grund för arbetet. Som forskare ser hon fram emot att låta det generera nya idéer för framtida projekt.
Gällande den stora frågan om vad som utmärker god barn- och ungdomslitteratur delar Katarina med sig av sina personliga preferenser.
– Personligen fastnar jag för texter och illustrationer som på ett till synes enkelt sätt behandlar komplicerade frågor. Även lekfulla och stilistiskt skickliga skildringar av vardagliga företeelser lockar mig att läsa, säger Katarina.