SkrÀckromantik och "queera" berÀttelser

Barnlitteratur som filosofisk motstÄndshandling. Med sina mörka sagor och mystiska berÀttelser gick Maria Gripe till storms mot tidens fördumning med hjÀltinnor och hjÀltar som för en kamp för att fÄ vara sig sjÀlva och erövra sin plats pÄ jorden.
Hennes Àlskade roman "Tordyveln flyger i skymingen" blir nu tv-serie och hennes böcker fortsÀtter att Äterutges.
I tvÄ delar berÀttar Erik Jersenius om en stÀndigt aktuell svensk vÀrldsförfattarinna.

Maria Gripe 1986.

Maria Gripe 1986.

Foto: Jurek Holzer / SvD / TT

Litteratur2022-07-07 18:24

Del 2

”Tordyveln flyger i skymningen” (1978) var först en radiopjĂ€s som Maria Gripe spelade in tillsammans med Kay Pollak 1976. Den markerade en ny inriktning för hennes författarskap. Influerad av romantikens författare som Edgar Allan Poe, systrarna BrontĂ« och framför allt Johan Stagnelius och Carl Jonas Love Almqvist, började hon skriva mystiska och skrĂ€ckgotiska romaner för unga. Hon sammanför den religiösa och filosofiska existentialismen i berĂ€ttelsen om Hugo och Josefin, den andligt fĂ€rgade socialrealismen i böckerna om Elvis och det sagolika och det gotiska frĂ„n “GlasblĂ„sarns barn” i en egenartad mörk romantik. 

undefined
"Tordyveln flyger i skymningen" (1978).

”Tordyveln flyger i skymningen” utspelar sig i det fiktiva smĂ„lĂ€ndska samhĂ€llet Ringaryd dĂ€r de tre ungdomarna Jonas, Annika och David börjar luska i den gamla Selanderska gĂ„rdens förflutna. En olycklig kĂ€rlekshistoria mellan den unga fröken Emelie och den fiktive LinnĂ©lĂ€rjungen Andreas Wiik blir ingĂ„ngen till ett djupt filosofiskt mysterium. 

I ungdomsromanens form utforskar Gripe den idĂ©historiska övergĂ„ngen mellan upplysningens och romantikens natursyn för att spegla ett pĂ„gĂ„ende liknande skifte i samtidens förhĂ„llningssĂ€tt till miljön. 

undefined
Carl von Linné. MÄlning av Anders Rosling frÄn 1775.

LinnĂ© tĂ€nkte sig att vi lĂ€ra kĂ€nna Gud genom Hans skapelse pĂ„ samma vis som Bibeln vittnar om honom. Genom att systematiskt studera naturen skulle Skaparens vilja och ordning framtrĂ€da för mĂ€nniskan. Men efter hand uppfattade LinnĂ© naturen som mer dynamisk och förĂ€nderlig och att allt liv hĂ€nger samman i en rörlig enhet, Ă€ven om han sjĂ€lv aldrig kom att formulera en evolutionsteori. Gud vĂ€xer fram med sin förĂ€nderliga skapelse. 

Gripe lĂ„ter Wiik fortsĂ€tta tankegĂ„ngen. Influerad av de gamla egyptiernas förestĂ€llning om att allt som finns hĂ€rrör ur en enda substans, ett urĂ€mne, och att döden bara utgör en ny fas bortom livet, utvecklar han förestĂ€llningen om att allt som finns utgörs av ”allsjĂ€len”. 

Den religionshistoriskt bevandrade Gripe Ă€r vĂ€l medveten om hur den fornegyptiska mytologins nĂ€ra uteslutande kretsar kring frĂ„gan om mĂ€nniskans relation till naturen, nĂ„got som inte minst ses i framstĂ€llningen av gudar med mĂ€nniskokroppar och djurhuvuden. 

undefined
De egyptiska gudarna Aman och Ra tillsammans. Illustration av LĂ©on-Jean-Joseph Dubois.

Enligt svensk folktro var tordyveln lyckobringande och varslande för skörden. Den som fann den ligga sprattlande hjÀlplös pÄ ryggen fick tio synder förlÄtna för att hjÀlpa tordyveln pÄ benen igen. Dess slÀkting kring Medelhavet, pillerbaggen, beskrevs av just Linné 1758 och var ett heligt djur i det forna Egypten som gÀrna avbildades som amuletter eller i gravar. Egyptierna förestÀllde sig att pillerbaggen var en av solguden Ras manifestationer och den symboliserade existens och vÀxande. De misstog sig ocksÄ om att den var enkönad eller androgyn och befruktade sig sjÀlv, precis som Aman, den skapelsegud som manifesterade urÀmnet ur vilken allting uppstÄtt och som skapade sig sjÀlv genom att sÀga sitt namn.

undefined
En relief med en pillerbagge som motiv pÄ ett egyptiskt tempel.

I sjĂ€lva verket fĂ„r Wiik formulera den tyske filosofen Friedrich Schellings romantiska naturuppfattning. Gripe var sedan gymnasietiden vĂ€l förtrogen med dennes tĂ€nkande, men allmĂ€nt sett var Schelling lĂ€nge helt förtrĂ€ngd och Ă„terupptĂ€cktes först pĂ„ 1960- och 70-talet i takt med att den gröna rörelsen tog form. 

Schelling bröt tvĂ€rt med den mer mekaniska och atomistiska förstĂ„else av verkligheten som prĂ€glade upplysningen. TvĂ€rtom beskriver han tillvaron som en organisk enhet dĂ€r det vi uppfattar som mentalt respektive kroppsligt i sjĂ€lva verket inte kan skiljas Ă„t. DĂ„ betraktades Schellings naturfilosofi som mystiskt och ovetenskaplig, i dag som en tidig insikt om vĂ„ra ekosystem. I ett sĂ„dant sker ingenting slumpartat och hĂ€ndelser hĂ€nger samman med varandra, ocksĂ„ genom tiden. Det förflutna och framtiden Ă€r lika nĂ€rvarande som nuet, det Ă€r den dramatiska trĂ„den genom “Tordyveln flyger i skymningen”.

Nu ska SVT filmatisera Gripes klassiker som tv-serie och den planeras att börja sĂ€ndas 2024. 

undefined
Maria Gripe och hennes make konstnÀren Harald Grupe i tilldeleades Stiftelsen LitteraturfrÀmjandets stora barnbokspris 1981.
undefined
"Agnes Cecilia" (1981).

I “Agnes Cecilia – en sĂ€llsam historia” (1981) rör sig Gripe framĂ„t i filosofihistorien och Arthur Schopenhauers ord “Var mĂ€nniska bör alltsĂ„ förstĂ„ sig sjĂ€lv som ett nödvĂ€ndigt vĂ€sen
” blir portalstrofen för en berĂ€ttelse om att förstĂ„ sig sjĂ€lv och sin roll i vĂ€rlden. 

undefined
Arthur Schopenhauer. MÄlning av Ludwig Sigismund Ruhl frÄn 1815.

Noras förĂ€ldrar dör i en bilolycka nĂ€r hon Ă€r liten och hon vĂ€xer upp i en fosterfamilj. Det Ă€r ingen enkel sak, hon har vaga minnen och uppfattningar om sitt förflutna och dessutom kĂ€nner hon en dragning till sin jĂ€mnĂ„rige fosterbror Dag, hennes tvetydiga eller rent romantiska kĂ€nslor tycks ocksĂ„ vara ömsesidiga. 

NÀr de flyttar in i en ny lÀgenhet börjar en rad mystiska saker ske, Nora kÀnner nÀrvaron av ett förflutet som tycks ligga nÀra henne sjÀlv. Tillsammans med Dag inleder hon ett detektivarbete som kretsar kring mystiska telefonsamtal, kvarglömda skrivna meddelande och en sÀllsamt mÀnsklig docka.

Genom Noras berĂ€ttelse gestaltar Gripe den tyske tĂ€nkaren Arthur Schopenhauers idĂ© om individuationsprocessen. Det finns en skillnad i hur vi upplever vĂ€rlden och hur den egentligen Ă€r. VĂ€rlden som vi ser den Ă€r bara en förestĂ€llning för oss som enskilda mĂ€nniskor, vi kan inte fullt ut begripa den eller ens helt förstĂ„ oss sjĂ€lva. 

undefined
Arthur Schopenhauer 1859.

Enligt Schopenhauer styrs vĂ€rlden av en enda vilja, en osynlig kraft som genomströmmar allt frĂ„n molnens rörelser till mĂ€nniskors handlingar. Allt Ă€r sammanbundet i oĂ€ndliga orsakssamband, men som enskilda fenomen bland mĂ„nga andra kan vi bara lĂ€ra kĂ€nna oss sjĂ€lva, vĂ„r egen drivkraft i vĂ€rlden. Det hjĂ€lper oss att förstĂ„ vilka vi Ă€r, att abstrahera oss frĂ„n allt det som hĂ€nder och reflekterande inse att vĂ„ra egna personligheter bara Ă€r en del av en stor helhet och intighet. Nora lĂ€r pĂ„ sĂ„ vis under romanens gĂ„ng kĂ€nna sig sjĂ€lv, förstĂ„ sin egen roll i en familjetragedi och mĂ€nniskors invecklade relationer till varandra. 

undefined
För Arthur Schopenhauer kunde 1600-talets nederlÀndska mÀstare fÄnga tillvarons vÀsen i sina mÄlningar, i dem föll alting pÄ sjÀlvklart plats och vi förstÄr tillvaron som sammanhÀngande. Johannes Vermeers vackra "Mjölkjungfrun" frÄn 1660 Àr ett exempel pÄ det.

”Agnes Cecilia” filmatiserades av Anders Grönros 1991 med Gloria Tapia i huvudrollen som Nora. 

undefined
Maria Gripe 1986.

Gripe fortsatte att utforska individuationstanken i romansviten ”Skuggserien” som inleds med ”Skugga över stenbĂ€nken” (1982). Den utspelar sig i ett relativt vĂ€lbĂ€rgat lĂ€rarhem i Eksjö 1911. Dit kommer den mystiska Carolin för att ta tjĂ€nst som ny husjungfru. Med ett ”okvinnligt” och sjĂ€lvklart sĂ€tt tar hon plats och utmanar alla hierarkier och normer, nĂ„got som stör den konservativa hushĂ„llerskan Svea som upprĂ€ttar gammal hederlig svensk luthersk ordning i hemmet och hĂ„ller reda pĂ„ Bibelns pĂ„bud. Herrn i huset Ă€r en frĂ„nvarande gestalt som vantrivs med lĂ€raryrket och flyr in i sitt bokprojekt om den svenske mystikern Emanuel Swedenborg. Frun Ă€r en vag figur som valt att finna sig i sin undergivna roll som kvinna. Dottern, historiens 14-Ă„rige berĂ€ttare, fascineras av Carolin medan hennes Ă€ldre bror Rune förĂ€lskar sig i henne. 

undefined
"Skuggan över stenbÀnken" (1982).
undefined
Den 75-Ärige Emanuel Swedenborg. MÄlning av Per Krafft den Àldre.

Mysteriet kring Carolin tĂ€tnar, hon smyger ut ur huset om nĂ€tterna och hennes ”queera” överskridande drag tar sig fysiska uttryck nĂ€r hon av och till vĂ€ljer att upptrĂ€da som en pojke. Ena stunden Ă€r hon vĂ€nlig, generös och förstĂ„ende, men plötsligt Ă€r hon ocksĂ„ manipulerande, maktgirig och sjĂ€lvupptagen. 

undefined
Origenes undervisar sina studenter. Illustration av Jan Luyken frÄn Är 1700.
undefined
Augustinus, mÄlning av Peter Paul Rubens frÄn 1638.

En ledtrÄd till mysteriet Carolin Àr Swedenborg. Likt kyrkofÀderna Origenes och Augustinus var han influerad av den antika nyplatonismen och betraktade Bibelns skrifter som poetiska och mytiska, deras verkliga innebörd Àr av ett djupare nÀrmast obeskrivligt slag.

undefined
Emanuel Swedenborg. MÄlning av Carl Frederik von Breda frÄn 1818.
undefined
Origenes, Augustinus och Emanuel Swedenborg har alla tolkat Bibelns berÀttelser som myter med djupare andlig innebörd. Peter Paul Rubens och Jan Brueghel skildring av paradiset frÄn 1617

Skuggor spelar stor symbolisk roll i Gripes romansvit. Den atenske filosofen Platon anvĂ€nder skuggan som en bild för den skentillvaro han anser oss befinna oss i. Verkligheten utgörs egentligen av idĂ©erna, vĂ„r sinnevĂ€rld Ă€r bara ett skugglikt Ă„tersken av dem. Nyplatonikerna som utvecklade Platons lĂ€ror Ă„rhundraden senare tĂ€nkte sig att hela tillvaron utstrĂ„lade frĂ„n Gud eller “Det Ena” och att ju lĂ€ngre denna rena existens vi befann oss ifrĂ„n desto mörkare och mer “overklig” blir tillvaron.

Berta blir besatt av att ta reda pĂ„ vem den verkliga Carolin Ă€r bortom alla skepnader och roller. Återigen Ă€r individuationsprocessen temat och Ă€nnu en gĂ„ng rör sig Gripe framĂ„t i idĂ©historien. Nu Ă€r det den schweiziske psykoanalytikern Carl Gustav Jungs teorier som utforskas genom ungdomsromanens form.

undefined
Carl Gustav Jung 1935.

Jungs begrepp ”skuggan” betecknar allt det hos oss sjĂ€lva som vi förtrĂ€nger och inte vill kĂ€nnas vid. HĂ€r ryms allt det vi ogĂ€rna visar upp för vĂ€rlden och skĂ€ms över. Dessa egenskaper ger sig Ă€ndĂ„ tillkĂ€nna, ofta genom att vi projicerar dem pĂ„ andra eller att de hemsöker oss i vĂ„ra drömmar. För vĂ„r egen utvecklings och sjĂ€lvkĂ€nnedoms skull behöver vi konfrontera och acceptera dessa och pĂ„ ett sunt vis integrera dem i vĂ„rt medvetande. 

I ”Skuggserien” Ă€r Carolins individuationsprocess i fokus, Ă€ven om den betraktas utifrĂ„n och speglar omgivningens resa att komma underfund med sig sjĂ€lva. Skuggans mysterium fĂ„r allas bitar att falla pĂ„ plats i ett gemensamt pussel. 

En annan Jung-idĂ© som spelar stor roll Ă€r hans motsatspar ”anima och animus”, de kvinnliga och manliga sidorna som finns inom oss alla. I Carolins könsöverskridande karaktĂ€r utforskas och utmanas dessa. Carolin vĂ€ljer vartefter att i stĂ€llet bli Carl och helt och hĂ„llet iklĂ€ sig rollen som ung man. 

SĂ„ smĂ„ningom introduceras tvĂ„ nya karaktĂ€rer, det mystiska tvillingparet Arild och Rosalinda som hĂ€mtade ur 1800-takets skrĂ€ckgotik utgör de nĂ€rmast arketyper för manligt och kvinnligt. Arild Ă€r filosofisk och teoretiskt strĂ€ng, han lĂ€ser Friedrich Nietzsche och funderar över om mĂ€nniskans inre ideala jag, hennes sanna vĂ€sen. Rosalinda Ă€r vĂ€n och nĂ€stan osynligt skör, men ocksĂ„ upptagen kring relationer och förĂ€lskar sig förstĂ„s i Carl/Carolin. 

Alltmer framtrĂ€der Carolin, fadern och tvillingarna som en slags projiceringar av Bertas egen person, kanske Ă€r det snarast hennes egen individuationsprocess som gestaltas? Är Carolina i sjĂ€lva verket bara hennes spegelbild och projektionsyta? 

undefined
Maria Gripe 1996.

Vi kan skönja den romantiske diktaren och tĂ€nkaren Friedrich Schillers idĂ©gods i “Skuggserien” genom en direkt hĂ€nvisning till hans pjĂ€s ”Don Carlos”, vars huvudperson sammansmĂ€lter med Carolin. Schillers tĂ€nkande kretsar kring frĂ„gan om mĂ€nsklig frihet, frĂ„n politiskt och religiöst förtryck, men ocksĂ„ som friheten frĂ„n sina egna lidelser och kroppsliga begrĂ€nsningar genom konsten och det sköna, att vinna ett nytt kreativt och lekfullt sĂ€tt att vara i vĂ€rlden. För Schiller Ă€r vi alla bestĂ€ndiga som personer, det Ă€r i denna existens vĂ„r frihet finns, sedan kan vĂ„ra villkor och omstĂ€ndigheter förĂ€ndras. Denna motsats övervinner vi genom att bĂ„de skapa oss sjĂ€lva och göra vĂ„r plats i tillvaron. 

I Skuggserien blir Gripes feministiska tema tydligare, sedan Ă„tminstone Josefin hade det kvinnliga subjektet och dess agens funnits dĂ€r och alltmer utmanas könsroller och invanda förvĂ€ntningar. Men vi ser ocksĂ„ ett tema som följer genom hela hennes författarskap, hur vi i samhĂ€llet stĂ€ndigt mĂ„ste spela vĂ„ra roller, det gĂ€ller i alla fall för Hugo och Josefin, Elvis, Nora, Berta och Carolin. BĂ„de “Tordyveln flyger i skymningen”; “Agnes Cecilia” och i “Skuggserien” ramar Gripe in berĂ€ttelserna med kvinnohistoria och kampen för röstrĂ€tt och frihet. 

”Skuggserien” filmatiserades som tv-serie av Marianne Ahrne med Anna Ehring i karriĂ€rens finaste roll som Carolin. 

PĂ„ sitt eget vis mötte Gripe tidens postmoderna teman kring identitet, könsroller och verklighetsuppfattning och likt Horace Engdahl och Anders Olsson och kretsen kring tidskriften Kris fann hon samröret med romantiken och nyplatonismen. Tydligast Ă€r Ă€ndĂ„ kopplingen till Almqvist, pĂ„ flera vis, spökerier, lönngĂ„ngar och kusliga portrĂ€tt, relationen mellan kvinnan och mannen och deras roll, individens frihet och inte minst Carolins likhet med den förtrollande androgynen Tintomara i “Drottningens juvelsmycke”, en i alla avseende grĂ€nsöverskridande och normbrytande karaktĂ€r som uppfattas som kvinna eller man beroende pĂ„ vem som förĂ€lskar sig i henne. 

undefined
Maria Gripe 1998.

Sedan Gripe lĂ€mnade oss 2007 har hennes författarskap knappast tappat i aktualitet och det Ă€r talande att hennes böcker sĂ„ frekvent Ă„terutges. Gripes filosofiska berĂ€ttelser kommer att fortsĂ€tta ligga i tiden med dess frĂ„gor om den personliga identiteten, relationen mellan kvinnor och mĂ€n och inte minst vĂ„rt förhĂ„llande till naturen och Gud. 

Maria Gripe

VÀrldsförfattaren Maria Gripe lÀmnade oss 2007 och lÀmnade efter sig 38 barn- och ungdomsböcker. Under de senaste Ären har flera av hennes verk Äterutgivits och hennes filosofiska författarskap fortsÀtter att utgöra ett andligt och intellektuellt motstÄnd i en tid dÄ ungdomskulturen speglar sig i ytans och förenklingens nidbilder.

Nu ska SVT spela in en tv-serie efter Gripes klassiska roman "Tordyveln flyger i skymningen" (1978) som planeras sÀndas 2024.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!