Varför ingen seriös debatt om Nyponpriset?

Varför möts Nyponpriset bara av okritiska hyllningar? Det undrar kulturpolitiske debattören Dan Berg.

Nyponpriset 2018, skapat av Mattias Frisk.

Nyponpriset 2018, skapat av Mattias Frisk.

Foto: Victor Bomgren

Linköpings kommun2020-04-03 09:00

Debatt

Utdelningen av Nyponpriset är uppskjuten. Vi får nu tid att tänka på detta pris. Lars Winnerbäcks Stiftelse delar ut ett stipendium på 100 000 kronor ”till en eller flera eldsjälar som bidrar till att berika kulturlivet i Linköping.”

Det är nu femte året som stipendiet delas ut. Det märkliga är att det aldrig förekommit någon seriös debatt i media om pristagarna. Winnerbäck skriver i ett mejl till mig 190809 att han reagerat på att det varit ”förvånansvärt lite synpunkter på Nyponpriset och våra val av pristagare.” och fortsätter ”Jag trodde att t.ex. Correns kulturredaktion skulle spekulera och tycka mer inför och efter utdelningarna.”

Det enda som framkommit i media är reaktionerna efter prisutdelningarna. Dessa reaktioner har dock alltid bestått av en ensidig hyllning till vinnarna av Nyponpriset. Någon kritisk debatt har däremot aldrig förekommit. Jag är förmodligen den första som kommer med kritik.

Nyponpriset har hittills delats ut fyra gånger och samtliga stipendiater borde ha väckt debatt.

2016 delades det första Nyponpriset ut och vinnarna var de som arbetade med Babettes Kafferi och Kulturförening. Deras affärsidé var att erbjuda ett kafé som också var ett forum för kulturen. Detta kafé är givetvis bra för kulturen men det är knappast ideellt. 

2017 års Nyponpris gick till personerna bakom Gaphals och City to City för att de med lokal förankring har ”skapat mötesplatser för musikintresserade och en viktig scen både för den smala och breda livemusiken.” Stipendiaterna skapade således utrymme för både bra musik och sådan som höll lägre kvalitet.

2018 tilldelas en person Nyponpriset för arbetet med NärCon-festivalen i Linköping. Denna festival lockar tusentals människor till att leva ut sitt intresse för spel och cosplay. Denna relativt nya kulturyttring är dock ganska infantil och har blivit en konkurrent till den seriösa kulturen.

2019 tilldelades Nyponpriset den repertoaransvarige i Riksteatern Linköping. Denna förening – som delvis finansieras med kommunala bidrag – har lyckats locka en relativt stor publik till sina föreställningar men visat ett ringa intresse för avantgardistisk scenkonst.

Snart delas det femte Nyponpriset ut. Jag anser att det denna gång bör gå till en politiker. Niklas Nåbo (S) för en kamp mot borgarnas nedmonteringen av kulturen i Linköping och förtjänar verkligen priset. 

Om det dessutom skapades en debatt omkring Nyponpriset skulle den säkerligen bidra ”till att berika kulturlivet i Linköping.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!