Replik
När Östmedias kulturchef Mikael Pihlblad bemöter min artikel om Nyponet och debatten omkring detta pris kritiserar han mig för att ha ”en tråkig von oben-attityd.” Detta påstående är emellertid helt felaktigt och knappast något bra argument mot min kritik av Nyponpristagarna.
Babettes Kafferi och Kulturförening fick Nyponpriset 2016 för sin kaféverksamhet. Detta kulturcafé är självklart bra för Linköping. Det går dock att diskutera om ett kulturkafé är exempel på nytänkande.
Att kultur inte enbart är subjektivt gör det möjligt att diskutera huruvida musik är bra eller dålig. 2017 års Nyponpristagare Gaphals och City to City har ett ganska brett utbud. Det är därför ganska logiskt att inte all denna musik är bra. Det är dock viktigt att det finns en musikalisk arena för alla.
Att NärCon – som fick Nyponpriset 2018 – är en ung och förhållandevis omogen företeelse är väl ganska uppenbart. Det är också möjligt att det är jag som inte riktigt förstått poängen med NärCon. Att något är kul är dock inte tillräckligt för att det ska vara fullvärdig kultur. NärCon har naturligtvis all rätt att finnas och vara till glädje för många människor. Frågan är dock om NärCon är en kultur som förtjänar Nyponpriset?
Riksteatern Linköping får ett årligt produktionsstöd av kommunen. Detta gör att Linköpingsborna kan ha vissa förväntningar på föreningens verksamhet. När Riksteaterföreningen 2019 dessutom fick Nyponpriset bör detta uppmuntra till ett nytänkande. Den avantgardistiska scenkonsten är bara ett av många exempel på nytänkande inom teatern.
Mikael Pihlblad skriver att jag och Nyponprisets styrelse kan ”ha en poäng i att vi kan bli bättre på att lyfta fram möjliga pristagare i framtiden.” Jag tycker att den formen av ”axelklappning” är ganska ointressant.
Det vore mer önskvärt med en belevad och balanserad kulturdebatt. En sådan debatt skulle nämligen bidra till ett bättre kulturklimat. Om media visade ett större intresse för en sådan kulturdebatt så skulle säkert fler nypon blomma.