Slutreplik
Efter gymnasiet, nittiofyra, gick jag en termin pĂ„ Vislinjen pĂ„ Nordiska folkhögskolan i KungĂ€lv. Folkhögskolelivet var, som jag sett framför mig, mycket tetravin och lĂ„nga diskussioner. Och en Ă„terkommande diskussion, som jag redan dĂ€r och dĂ„ tyckte var tröttsam, handlade om âVad Ă€r en visa?â. Det skulle redas ut. Vilka kriterier ska uppfyllas för att en sĂ„ng ska kallas visa? Vi redde sĂ„klart aldrig ut det, folk tyckte olika. Men sĂ€g att vi hade enats, vad skulle vi dĂ„ anvĂ€nda slutsatsen till? Skulle vi porta Ola Magnell frĂ„n visfestivaler? Skulle vi dela ut vismedaljer till renodlade utövare av viskonsten?
SÄnger Àr sÄnger. En del gÄr hem i mÄnga lÀger, andra i smalare led. Vad vi kallar lÄtarna och i vilka fack vi placerar dom bryr sig inte lÄtarna om.
âĂr det dĂ€r strecket verkligen konst, det kunde ju jag ha ritatâ, Ă€r en liknande urgammal frĂ„gestĂ€llning. Strecket bryr sig inte. Det finns dĂ€r och irriterar vissa, glĂ€djer andra och fĂ„r nĂ„gra att fundera. Det handlar egentligen mest om att göra. GnĂ€ll och skepsis kommer alltid att finnas. Du kommer höra det bĂ„de inifrĂ„n ditt eget huvud och utifrĂ„n. Men att skapa nĂ„nting krĂ€ver att man kastar sig ut.
Att driva kafé Àr inte unikt. Men man kan göra sitt kafé unikt. Om man startar författarkvÀllar, bokar in talare, poeter och artister, bjuder in lokala konstnÀrer att stÀlla ut sin konst, bakar och kokar och lagar efter egna recept, sÄ har man ett minst sagt unikt kafé i Linköping. Till och med i hela Sverige. Och det finns all anledning att hylla en sÄn lokal pÀrla.
SÄhÀr. Jag bor pÄ Södermalm i Stockholm, nÀra Götgatan och Medborgarplatsen. DÀr, i Medborgarhuset, lÄg under tio Är rockklubben Debaser med plats för strax under tusen personer. Stockholm Stad sa upp kontraktet och Debaser fick lÀgga ner. Snett mittemot öppnade nyligen Max sin 124:e och största restaurang. SÄ nu har vi en medborgarplats utan rockklubb, men med representation frÄn samtliga stora hamburgerkedjor. SÄnt hÀnder nÀr man bara lÄter pengar styra.
I Linköpings innerstad Àr det ocksÄ bitvis glest med oberoende butiker, restauranger och nÀringsidkare. Som i alla andra stÀder Àr det dom stora jÀttarna som ligger bÀst till och syns mest. Mitt bland dessa jÀttar ligger en gammal kyrka och en staty som berÀttar vilken stad du befinner dig i. Och Äker du till Tornby kommer du inte se en enda kvadratmeter som inte har sin exakta kopia i samtliga svenska stÀder.
Vi blir inte av med jÀttarna, och dom har sin plats i en stad dom ocksÄ, men politiker har verktyg att bromsa dom stora marknadskrafterna och underlÀtta för lokala innovatörer. Det kan göra stan roligare. Men politiker kan inte göra hela jobbet. Vi mÄste alla bli bÀttre pÄ att se vad vi har omkring oss och ta del av det som gör just vÄr stad unik (nÀr vi blir virusfria). Jag tror ocksÄ att det Àr bra att försonas med tanken pÄ att en levande stad lÄter.
SÄ vad som Àr kultur och vad som Àr vÀrt att lyfta fram eller inte Àr för mig en ickefrÄga. Tatuerare, ölbryggare, klÀddesigners, krögare osv Àr alla vÀrda att hyllas för att vara doers.
Som artist har jag absolut ingenting att klaga pÄ kring Linköping, tvÀrtom, men som ÄtervÀndande besökare har jag ibland hört mig sjÀlv muttra om bristfÀlligt utbud, om hur man lÀmnar hela stadsdelar i glömska, hur dött det kan se ut pÄ stan, men jag förstÄr ju till slut att mitt muttrande inte gör skillnad. SÄ jag kom pÄ ett sÀtt att lyfta fram guldkornen, att dela ut stipendium till dom som fÄr saker gjorda. Kanske kan det uppmuntra fler att kasta sig ut.
Vad NĂ€rcon gjort för just Linköping Ă€r fantastiskt. Ăr det kultur? Jag vet inte, jag bryr mig inte, det Ă€r inte sĂ„ noga. Vad vi vet Ă€r att NĂ€rcon Ă€r inkluderande, att det lockar tusentals nördar till stan och sĂ€tter fĂ€rg pĂ„ teglet och betongen. ApplĂ„der till det. Och Nypon.
Den som vÀljer att jobba med och för den lokala scenen kommer inte att bli vÀldigt rik. Inte i pengar. Men för en stad Àr den lokala scenen helt ovÀrderlig.