Det hänger på hand- och fotlederna

Matilda Larsson upptäckte barockdansen för ett par år sedan, och det förändrade hennes dansliv. Kommande helg blir det barockdanskonsert på slotts- och domkyrkomuseet.

Barockdansens rörelser är mycket mindre och Matilda Larsson trivs med det sättet att uttrycka sig.

Barockdansens rörelser är mycket mindre och Matilda Larsson trivs med det sättet att uttrycka sig.

Foto: Susanne Hasselqvist

Linköpings kommun2019-11-05 21:00

Barockdans skiljer sig från den klassiska baletten. 

– Jag snubblade in i ett barockprojekt med Vadstena-Akademien för ett par år sedan, berättar Matilda Larsson, och jag blev väldigt tagen. Dansstilen är väldigt musikalisk och ger stort utrymme för berättelsen, för teatern.

Barockdans är mer intim och ses bäst på lite närmare håll.

– Det är inte så stora hopp eller höga ben, säger Matilda Larsson. Rörelserna är mindre och både handrörelserna och fotarbetet är mer exakta. I balett lyfter man ofta armarna över huvudet, i barockdansen är det handleder och armbågar som arbetar.

Det finns en alldeles naturlig förklaring: på 1600-talet var kostymerna stelare i axelpartiet, det var svårt att vara yvig med armarna, helt enkelt.

I nya föreställningen "Elementorum" är kostymeringen dock inte speciellt stel. Gustav Udd har ritat kostymerna som Åsa Petersson har sytt. Matilda Larsson klär på sig de fyra elementens attribut efter hand för att skapa harmoni med moder jord, men Chaos avbryter föreställningen.

Det är en omvänd dramaturgi jämfört med originalsviten, skriven av Jean-Féry Rebel. Hans balettsvit "Les Élémens" börjar i totalt kaos och de fyra elementen får sin plats i ett harmoniskt samspel. Det är Folke Dansteater och Östgöta barock under ledning av Torbjörn Köhl som har skapat föreställningen i en tolkning av originalverket som är kopplad till vår samtid, om hur människan förstör moder jord och elementens samklang. Konsertens avslutning är en svit av danser som Matilda Larsson har skapat och koreograferat.

Hon har dansat balett för Marlene Jacobsson sedan hon var sex, och hon har utbildat sig i klassisk balett och modern dans i Ungern. Efter projektet i Vadstena gick hon kurser för att utveckla barockdansen och sedan dess har hon medverkat i flera professionella produktioner. 

– Jag har haft ganska mycket jobb, berättar hon. Jag var med i en ensemble i Orfeo med en ungersk orkester och nyligen i en produktion på Confidencen i Ulriksdal, Rosseaus lyriska scener. Och senast medverkade jag i en italiensk renässansproduktion.

Allt är alltså inte barockdans.

– Nej. I Folke dansteater jobbar vi mycket med barnföreställningar och spelar i hela Östergötland. Jag dansar balett, jazz, modernt och barock. Blandningen är bra.

9 och 10 november kl 14 framförs "Elementorum" i slotts- och domkyrkomuséet i Linköping.

En typiska barockhand. Hand- och fotledsrörelser är viktiga i barockdansen, förklarar Matilda Larsson.
En typiska barockhand. Hand- och fotledsrörelser är viktiga i barockdansen, förklarar Matilda Larsson.
Karta: Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!