– Vi vill säkerställa att det här blir kvar. Det här är en av de största succéerna vi har gjort. Festivalen har växt och växt hela tiden. De söker ju gärna en part som är lokalt förankrad.
Så säger Anders Thorén, evenemangsansvarig på Visit Linköping.
– Sen har väl alla erfarenhet av festivaler i Sverige. Det som funkar ena året kan snabbt gå åt andra hållet. Vi har Lollapalooza, Bråvalla, vi har massa exempel. Så man ska nog inte ropa hej och se det som att det här är ett självspelande piano. Men de här tre åren har ju varit en succé även ekonomiskt.
Hur mycket pengar går ni in med?
– Det är inte en miljon om jag säger så. Men det är nånting som jag inte kommer gå in på, eftersom vi är ett kommunalt bolag, fast på en kommersiell marknad.
Thorén tillägger:
– Vi har en uppsida också naturligtvis. Förhoppningsvis kommer vi att tjäna pengar på det här arrangemanget, eftersom vi också har en del av vinsten.
Hur stor den andelen är vill han dock inte heller avslöja.
Som medarrangör kommer Visit Linköping framförallt att bidra med bygget av själva festivalområdet. Man kommer också fortsatt att bistå med olika kontakter, både inom kommunen och till näringslivet.
– Vi kör ju nästan 200 gig om året, och i ungefär fem procent av dem så är vi ju med- och delarrangörer.
– Då har vi samma ansvar i det, att se till att allt funkar helt enkelt.
Innehållsmässigt är det Homerun festivals, företaget bakom festivalen, som har hand om det mesta.
Kommer ni som kommunalt bolag att ställa några krav på innehållet?
– Vi kommer att kunna bolla artister. Jag vet att Corren hade synpunkter, med all rätt, att det var en ojämställd line-up med tjejer och killar. Sådana saker har vi bollat de här tre åren också naturligtvis, men nu har vi kanske lite större möjlighet att vara med i den processen.
Är det något särskilt ni kommer fokusera på kring innehållet? Det har även funnits kritik mot innehållet i vissa artisters låttexter.
– Ekonomiskt sett går vi in med en bråkdel av vad en sån här festival kostar. Så vi har ju ingen majoritetsröst i det där, men självklart ska vi vara med och tycka och tänka. Det där är ju väldigt svårt: vad är den konstnärliga friheten? Det där kan man lätt gå bort sig i.
Förra året hade festivalen 10 000 besökare per dag. Målen med det nya samarbetet, som ska avtalas för tre år framåt, är att överträffa den siffran.
– Vi hoppas när de här de här tre åren är klara att vi har höjt det till 15 000, säger Anders Thorén.