Viktor Kopp åter i hemstaden

Dörrar är viktiga för Viktor Kopp. Öppna dörrar, stängda dörrar, dörrar som lämnats på glänt. De triggar fantasin, menar konstnären. Det är han som ställer ut på Passagen just nu.

Konstbnären Viktor Kopp (t h) Konsthallschefen Christer Fällman

Konstbnären Viktor Kopp (t h) Konsthallschefen Christer Fällman

Foto: Tord Olsson

LINKÖPING2013-01-22 14:26

Jag står framför ett av Viktor Kopps dörrmotiv. Efter en stund glömmer jag att det inte är en dörr jag ser utan bilden av en dörr. Illusionen blir för några ögonblick starkare än verkligheten. Målningen ställer frågor utan att det känns pretentiöst, jag vill veta vad som kan vänta där bakom.

– Det finns något spännande med att befinna sig mitt emellan två platser, säger konstnären, som en slags förklaring till varför han återkommer till motiv som dörrar, fönster och hus.

– Det kan förstås också handla om flyktvägar, att det finns dolda psykologiska motiv, men det har jag inte undersökt närmare, säger han.

Humor och allvar

Viktor Kopp är uppvuxen i Linköping, men bor numera i Stockholm. Det är första gången sen 1994 han ställer ut i sin gamla hemstad. Han har samlat ihop 24 målningar från 1999 – 2011. De hägner nu på Passagen i sju veckor

Flera av dessa målningar innehåller både humor och allvar. Jag skrattar åt att ett av husen har försetts med en stor näsa. Husen är överlag personliga och känns ibland som symboler för människor med hemliga rum.

Måla=utforska

– Jag vill hålla på med både och. Både måla strama ytor (dörrar eller jättelika chokladkakor) och tablåer där allt händer på en gång. Det är ytterligheterna som är spännande och det är skönt att få skratta. Ibland är det mest spännande att måla i en gråskala och undersöka vad som händer då, lika ofta vill jag jobba med mycket färg, gärna färg som bjuder motstånd, som brunt eller mörkt rött.

Att måla är för Viktor Kopp nästan synonymt med att utforska.

– Man blir aldrig färdig. Ett arbete leder till nästa. Det är inspirerande. En målning är platt, men kan ändå ge illusion av djup. Men det är också intressant att dyka ner i konsthistorien och studera målningar av andra, så det gör jag ofta.

Ögat drar

Viktor Kopps allra första målning finns med i utställningen. Längst in i Passagens lilla labyrint hänger – bilden av en dörr. Fast med fler detaljer än senare ”dörrmålningar”: handtag, gångjärn och ett nyckelhål i form av ett öga. Min blick dras förstås emot ögat, men vad jag kommer att tänka på vill jag behålla för mig själv.

Utställningen på Linköpings konsthall Passagen pågår till och med 9 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!