Rustan har varit ansvarig för tusentals evenemang

I 22 år har han varit Herr Evenemang i stan. Nu gör Johan Rustan sin sista tid som vd på Visit Linköping. Han har varit ytterst ansvarig för tusentals evenemang, men han har knappt sett ett enda.

Johan Rustan: "Vi har så mycket kompetens i bolaget. Vi har jätteduktiga kockar, tekniker och projektledare. Alla med en drivkraft att göra det här för någon annan. Ett normalt bolag gör allt för att tjäna pengar. Vi ska göra allt för Linköpingsborna och för att dra hit besökare. Det är vår uppgift."

Johan Rustan: "Vi har så mycket kompetens i bolaget. Vi har jätteduktiga kockar, tekniker och projektledare. Alla med en drivkraft att göra det här för någon annan. Ett normalt bolag gör allt för att tjäna pengar. Vi ska göra allt för Linköpingsborna och för att dra hit besökare. Det är vår uppgift."

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-05-04 05:00

Johan Rustan väntar innanför dörrarna till platsen som kommit att bli kärnan i hans tid som förste evenemangsfixare i Linköping. Saab arena, som från början hette Cloetta center, skulle bli en viktig pusselbit i utvecklingen av stadens nöjesliv. 

– Jag började den 1 september 2000. Sedan gick det 1,5 år och då började man diskutera en ny arena, berättar Johan Rustan när vi satt oss i en av logerna och han blickar ut över isen.

undefined
Bild från 2004 när det var husesyn av Cloetta center. Johan Rustan hade bara jobbat 1,5 år när man började prata om en ny arena.

Den tredje, fjärde och femte september 2004 var det invigning av den nya underhållningsnoden. Först en VIP-kväll och dagen efter en stor fest med Abbatema och artister.

– Sedan var det Lasse Winnerbäck på lördagen. Han gjorde inte en enda konsert det året men när vi ställde frågan så sade Lasse ”absolut”. Där satte han publikrekord i arenan, och det är fortfarande kvar. 10 700 personer. Vi ställde scenen i stort sett framför målet, och så hade han publik runt hela honom.

Det måste ha varit mäktigt?

– Ja. Men fy vad nervös jag var.

undefined
Winnerbäck spelade på invigningen av Cloetta center. Där sattes publikrekordet 10 700 som står sig än i dag.

Varför var Johan så nervös då? Jo, det var nämligen så att dagen efter konserten var det premiär för hockeyn. LHC skulle möta ett finskt lag och för första gången få njuta av sin efterlängtade hemmaarena. Matchen var slutsåld.

– Vi hade lagt golv på isen och det hade legat där i tio dagar. På natten när Lasse var klar skulle vi ta bort golvet. Ni kan ju tänka er själva. När Linköpingsborna ska få gå in och se sitt älskade lag här, om inte isen funkade. Vi köpte massor mätinstrument. Så den natten var jag rätt nervös.

Så du njöt inte så mycket av konserten?

– Inte ett skit. Jag gick bara och tänkte på isen, säger han och skrattar. 

– Men som tur var höll allting och det blev hockey av alltihopa.

undefined
Johan Rustan: "Vi har så mycket kompetens i bolaget. Vi har jätteduktiga kockar, tekniker och projektledare. Alla med en drivkraft att göra det här för någon annan. Ett normalt bolag gör allt för att tjäna pengar. Vi ska göra allt för Linköpingsborna och för att dra hit besökare. Det är vår uppgift."

Mycket av jobbet har kretsat kring att lösa problem. Fast Johan vill själv inte kalla det för problem, han beskriver det mer som att deras uppgift är att förutse vad som kommer att hända och hur man agerar då. Ett exempel på en gång när han tvingades tänka snabbt var 2005, första året som Linköping skulle få besök av Melodifestivalen.

– Vi gjorde bort oss hejdlöst, säger Johan och minns tillbaka till melloveckan.

De hade varit runt och tittat på hur det gick till i andra städer, men det var en sak som han och kollegorna missade. Melodifestivalens produktion jobbade i en vecka med att bygga upp scenen, men det var först på torsdagskvällen som den förödande frågan kom. 

Melodifestivalen: "Var ska ni ha garderoben?"

Johan Rustan: "Vilken garderob?"

Melodifestivalen: "Det begriper ni väl. Det här är en tv-sändning, då kan man inte sitta med täckjackor.”

– Det är alltså 6 000 jackor vi ska ta hand om. Klockan var elva på kvällen när vi skulle lösa det. Vet du hur stor yta det krävs för 6 000 jackor?

undefined
Bild från intervjun med Johan Rustan när han tillträdde som vd för Visit Linköping 2000. Innan dess jobbade han som utbildningschef på Coca cola.

Den torsdagsnatten byggdes ett enormt tält utanför entrén. De lyckades tack vare det stora kontaktnät som Johan haft genom sina medarbetare. Så platsen för jackorna fanns, men det blev ganska stökigt ändå.

För när man som gäst ska gå på ett evenemang är det sällan man koordinerar sin ankomst med alla tusentals andra. Det blir oftast att alla kommer exakt samtidigt. Det skapade en del kaos i tältet.

– Det var inte kul, och gästerna var något förbaskade när de kom. När de sedan släckte lamporna efter showen och alla 6 000 skulle ut samtidigt och hämta sin jacka. Det blev kö i precis hela huset och ett himla liv. Den natten var det krismöte.

undefined
När Lasse Winnerbäck skulle spela i Vidingsjö fick Johan Rustan och hans kollegor bland annat se till att vägar stängdes av och att flera bussar körde ut gäster till området.

Just köer och väntetid vid garderober är en situation som kan skapa dålig stämning. Där har Johan en uppmaning till gästerna.

– Njut av konserten. Spring inte ut. Sitter du kvar i fem minuter så har du minimerat köerna. Vissa har väldigt bråttom hem, och det är obegripligt. Du har betalat pengar, du har fått ditt livs upplevelse förhoppningsvis. Njut i tio minuter.

Är det något evenemang du minns som extra körigt?

– Ja. Lasse Winnerbäck i Vidingsjö. Lasse fick för sig att han skulle spela på hemma-hemmaplan. Har ni varit i Vidingsjö motionscentrum? Det består av tre sjumannaplaner och motionspåren. Vi åkte dit och tänkte, okej, vi ska ställa ungefär 15 000 människor här.

undefined
Inför Lasses spelning 2012 behövdes ett stort antal toaletter fraktas till Vidingsjö.

Det var ett jätteprojekt som Johan och hans medarbetare fick bita tag i. De fick kontakta bönder för att låna åkrar som parkeringsplats och se till att det fanns belysning så att bilarna inte körde på varandra. De fick samarbeta med Östgötatrafiken om extrabussar ut till stadsdelen som var gratis för gästerna. Tillsammans med kommunen fick de stänga av vägar.

Försökte ni få Lasse att ändra sig?

– Nej, nej aldrig. Det var bara att jobba. Det här var viktigt för Lasse, han ville göra det. Det var ett gig vi var tvungna att verkligen tänka till om. Men det var väldigt kul att göra det och det gick smärtfritt.

undefined
Alla problem löstes och Johan Rustan och hans kollegor lyckades arrangera Lasse Winnerbäcks konsert i Vidingsjö 2012.

Under sin tid som vd för Visit Linköping har Johan Rustan räknat ut att han varit med om runt 4 000 konserter. Men han har inte suttit ned i en stol och tittat på en enda av dem i sin helhet. Som chef har han varit ytterst ansvarig för alla gäster som besökt evenemangen, och då finns det inte tid eller ro för att njuta av underhållningen. Men det kan det bli ändring på när han väl slutar.

Är det något speciellt du vill se?

– Ja, jag tycker det är synd att inte fler Linköpingsbor upptäcker Norrköpings symfoniorkester och Östgötamusiken. Det är fantastisk musik. Våga testa det du normalt sett inte skulle köpt en biljett till.

Kommer du kunna koppla av i publiken?

– Jag vet inte, men jag måste lära mig det.

Varför ska du sluta?

– Det handlar om det som vi alltid ska tänka på: att göra det bästa vi kan för Linköpingsborna. Jag har haft förmånen att ha det här jobbet så länge. Och jag tycker faktiskt att det är rimligt att någon annan får chansen. Då kommer någon in med ny erfarenhet och med nya tankar. Jag tror att det är precis det vi behöver göra nu.

undefined
Johan Rustan: "All vår verksamhet handlar till största del om logistik. Hur vi fraktar människor på ett tryggt och säkert sätt. Att de kommer till den stolen de har köpt."

Rekryteringen av en ny vd pågår fortfarande och Johan är kvar tills det är löst. När nyheten kom ut i början av året att han skulle lämna sitt jobb möttes han av massor av kärlek. En rörd Johan berättar om alla som hört av sig för att säga att de uppskattat honom, något han inte alltid fått höra under åren som gått. Det känns lite typiskt att han får beröm först när han närmar sig slutet.

Ångrar du dig när du får höra allt fint?

– Nej. Jag tycker att det är rimligt att någon annan får chansen att ha världens bästa jobb.

Nej tack till legend

Något du hade gjort om?

"Nej, det kommer inte upp något. Jag har följt mitt hjärta. Vi har haft förfrågningar på artister som håller yttersta världsklass, men som skulle betyda en ekonomisk förlust trots att det skulle vara slutsålt."

Kan du ge ett exempel?

"Jag vill inte det, då tycker folk att jag är en fegis. Men det hade inte varit ekonomiskt hållbart, även om det hade varit supercoolt att få göra. Det var en legend som ville komma för 5-6 år sedan, men då hade vi gått back 4– 5 miljoner."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!