Tilpo skapar sin verklighet: "Vi tror på den kraften"

Varför kan inte fiktionen vara lika verklig som verkligheten? Frågor som den ställer sig konstnärsduon Tilpo, och målar sig själva på besök i andras verk.

Hans Eriksson och Hanna Aihonen Eriksson är konstnärerna bakom pseudonymen Tilpo. Nu ställer de ut i  Passagen i Linköping

Hans Eriksson och Hanna Aihonen Eriksson är konstnärerna bakom pseudonymen Tilpo. Nu ställer de ut i Passagen i Linköping

Foto: Fredrik Kylberg

Linköping2021-09-02 19:30

Tilpos konst visas nu i Linköpings konsthall, Passagen. En av målningarna föreställer tre personer som vandrar i ett bergslandskap. 

– Det är vi, och ett av våra barnbarn, berättar Hans Eriksson.

– Det ser ut som om vi håller i munskydd, men det är maneter, säger Hanna Aihonen Eriksson. 

undefined
Dick Bengtsson målning "Bergsvandring" har inspirerat Tilpo till den här målningen, där de själva och ett barnbarn vandrar i Bengtssons landskap.

Den konsthistoriskt bevandrade kan känna igen motivet: det liknar "Bergsvandring" av konstnären Dick Bengtsson (1936–1989). I hans målning var andra konstnärers verk infällda i de tre vandrarnas ryggsäckar. Hanna Aihonen Eriksson och Hans Eriksson, som träffade Dick Bengtsson en gång i tiden, tar bilden vidare till en ny nivå genom att själva kliva in i den. 

– Vi gör så ibland. För oss kan fantasin eller fiktionen vara lika verkliga som verkligheten, säger Hanna Aihonen Eriksson. 

undefined
Hans Eriksson och Hanna Aihonen Eriksson samarbetar om sina målningar, som de signerar med namnet Tilpo.

Hon berättar om hur de med sina målningar kan skapa sin egen verklighet, och hur de i tider av svårigheter gjort bekräftande målningar som hjälpt dem att leva vidare. 

– Vi tror på den kraften. 

Tilpo är deras gemensamma pseudonym. Från början använde Hans Eriksson artistnamnet Fruls Tilpo. Hanna Aihonen Eriksson sysslade med teaterscenografi, men i samband med att hon blev sjuk för ett tjugotal år sedan började hon samarbeta med maken om målningarna. Ibland målar båda på samma motiv, men inte alltid.

– Det handlar mycket om storytelling också, att vi pratar om vad vi ska skildra, säger Hanna Aihonen Eriksson. 

undefined
Den här målningen av Tilpo har Linköpings kommun köpt. Interiören från en pantbank är full av små berättelser.

Ur deras målningar springer den ena berättelsen efter den andra. Resor är en viktig inspiration. En miljö är hämtad från Sydafrika, som de besökte efter att ha blivit helt betagna av J M Coetzees roman "Onåd" (1999). Men personerna i målningens centrum för tankarna till Manets klassiska "Frukost i det gröna". 

När pandemin stoppade deras resor hittade de andra motiv. Att inte kunna se något annat än utsikten genom fönstret åt gården gav upphov till en målning inspirerad av just "Fönstret åt gården", Hitchcocks thriller från 1954 om ett kvinnomord. 

– Men vi låter henne komma tillbaka, säger Hans Eriksson och pekar på en kvinna i bilden.

– Och så är ni själva med, precis som Hitchcock brukade vara, säger Lars-Ove Östensson och pekar på ett par på en balkong.     

Nästa år ställer Tilpo ut på Moderna museet i Malmö. "Men först hos oss, Passagen ligger lite före", säger konsthallschefen Lars-Ove Östensson belåtet. Utställningen visas till 28 oktober. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!