Håkan Hellström, Lars Winnerbäck, Laleh, dubbla premiärkvällar med Kent på bandets avskedsturné, och så Elton John ovanpå det. Anders Thorén, eventproduktionschef på Visit Linköping & Co, är väldigt nöjd med hur hösten har sett ut på Linköpings största scener, Saab arena och nykomlingen Linköping arena (LFC:s hemmaplan).
– Det är den bästa hösten vi haft. Inte vad gäller antalet evenemang, men när det handlar om namnkunniga artister. Det är väl bara Veronica Maggio som vi missat . . ., och Thåström! säger Anders Thorén.
Även i Crusellhallen har stora artistbesök avlöst varandra: Lena Ph, Magnus Uggla, Jonas Gardell, Carola, Sven-Bertil Taube ... Tidigare tillhörde även evenemangen där Anders Thoréns ansvar, men sedan tio månader har hans uppdrag ändrats. Konsert & kongress tillhör nu ett nytt affärsområde inom Visit Linköping, medan Thoréns ansvar är de stora arenorna och ”stan”. Det innebär att han, och de tre medarbetarna, har fått ett spretigare uppdrag. De arbetar med såväl Linköpings stadsfest och nya gratisfestivalen Putte i parken, som en rad olika sportarrangemang. De är också iblandade i bland annat Östergötlands bokmässa och spel/anime-konventet Närcon.
– Som vid alla omorganiseringar så har det varit rörigt, men i slutänden blir det fantastiskt bra. I teorin har vi kommit väldigt långt i Linköping, och om några år tror jag att vi kommer att lyfta rejält när det gäller att få stora arrangemang till stan, säger han.
2014 presenterade kommunen sin målsättning att bli en Sveriges tre största eventstäder senast 2030. Då sades bland annat att det skulle ske genom fördjupad samverkan med konsertarrangören Live nation. Men trots samarbetet så är det ingen lätt match att locka utländska stjärnor till Linköping.
– Det är jäkligt svårt och min största utmaning. I grunden handlar det om enkel matematik. Vi säljer inte tillräckligt många biljetter för att Live Nation ska lägga fler stora konserter här. Ibland handlar det också om att artisterna inte vill spela i en stad de inte känner till. Mitt intryck är att de äldre, som Elton John, är mer avspända och struntar i sånt. För de yngre och nyare är det känsligare, konserterna ska helst vara i ”main cities”. För några år sedan hade vi bokat kanadensiska rockbandet Nickelback, allt var klart, men då sa managern ifrån eftersom Linköping inte var tillräckligt känt.
För att lyckas med sin målsättning måste Linköping ta sig förbi Malmö eller Göteborg.
– Vi är en bit ifrån topp tre, det ska jag vara ärlig och säga, samtidigt tycker jag personligen att Göteborg har tappat lite. Event in Skåne gör ett fantastiskt bra jobb, där har man ett regionalt tänk som inte riktigt finns här. Tillsammans är man ju stark och fler samarbeten med Norrköping vore bra, eftersom de är fruktbara, men det är vårt att hitta rätt arrangemang. Enligt kommunallagen finns det också begränsningar för hur mycket pengar man får satsa i en annan kommun.
Vad ser du som er svaga sida?
– Vi måste bli bättre på ungdomsarrangemang, men det är ett svårt segment. Kidsen vill ha något stort och fett, men det handlar om väldigt höga gager om man vill ta hit housestjärnor. Vi omsätter 120 miljoner per år, och får några miljoner över i slutänden. Ett sånt arrangemang kan äta upp den vinsten. Men mer och mer börjar jag landa i att det är värt att ta risken. Om man vill vara en av de bästa får man inte vara en fegis.