Omkring 15.30 svensk tid planerades Spotify bli introducerat på börsen i New York, med viss fördröjning för själva handeln på tisdagen. Vi har talat med Lars Witell, professor i företagsekonomi vid Linköpings universitet, företagsinkubatorn Leads vd Maria Bolin och Linköpingsbon Christel Valsinger som både är musikjournalist med lång karriär på Sveriges radio P3 samt musiker med gruppen 500 mil.
De är alla mycket imponerade av Spotifys utveckling.
– Det är ett företag jag brukar använda som exempel när jag föreläser om olika affärsmodeller. Det är intressant att man tänker globalt från börjar. Och det är något som svenska IT-bolag har visat sig vara bra på, säger Lars Witell.
På Lead i Mjärdevi som arbetar med att hjälpa fram startup-företag inom högtekologi och IT så är Spotify givetvis en förebild:
– Ja, särskilt för de företag som arbetar med digitala plattformer. Spotify har visat möjligheterna. De har också vågat att ta risker. Inte minst i början när regelverket inte var helt klart kring vad man får inte får använda i musikvärlden. De har skapat en ny marknad. När man köper en ny bil i dag så vill man veta att Spotify funkar i den, säger Maria Bolin.
Och så här säger Christel Valsinger:
– Man kan nog säga att Spotify räddade musikbranschen i Sverige i en tid då det blev allt svårare att ta betalt för musiken med piratnedladdningar och så vidare. Det är en oerhörd gärning. Det också ett väldigt smidigt sätt att få tillgång till väldig mycket musik vilket har ökat lyssnandet.
Men när Spotify växer så kraftigt så finns det samtidigt både utmaningar, och en baksida.
– Spotify har blivit en maktfaktor, med redaktörer som väljer ut musik och med datastyrd kontroll över vad vi som lyssnare får. Väldigt mycket musik mäts i dag med hur många Spotify-streamningar den får. Det är inte heller som i filmbranschen där det finns flera operatörer att välja mellan utan Spotify står som den främsta aktören.
Vad behöver Spotify göra?– De måste börja tjäna pengar på sin produkt, så mycket att de kan ge upphovspersonerna en rimlig ersättning, säger Christel Valsinger.
Forskaren Lars Witell är inne på samma linje utifrån ett tillväxtperspektiv.
– Spotify måste fortsätta att växa och samtidigt kunna omvandla tillräckligt många gratisanvändare till att betala för tjänsten. De måste bli lönsamma, helt enkelt.
Och det är även receptet från Maria Bolin på Lead:
– De måste hitta ett reellt värde, kanske helt nya tjänster. Och gå med vinst. Det kan handla om att koppa till nya tjänster. Men när de nu börsnoteras så måste de skapa nya värden som håller aktieägarnas intresse uppe långsiktigt, säger Maria Bolin.