Benen skakade och armhålorna svettades. Att stå på kanten av en skyskrapa fick mitt hjärta att rusa. Aldrig hade jag väl trott att virtual reality-spel på Borggården kunde kännas så verkligt. Jag kan fortfarande tänka tillbaka på spelet och känna hjärtat klappa.
Förra veckan anordnades Linköping Game Week för första gången. Jag hade bestämt mig för att bevaka så mycket jag hann med. Spel är en stor del av många människors vardag och ett nöje som tar plats i de kulturella finrummen.
Efter att ha pratat med Tomas Ahlström på East Sweden Game som var med och arrangerade veckan var jag taggad. Veckan hade blivit mycket större än vad han hade vågat önska. Många aktörer hade hakat på och tagit egna initiativ för att förgylla de sju dagarna. 86 aktiviteter fanns på måndagen, kanske blev det ännu fler.
När jag gick ut ur den neonlysande kupolen på Borggården efter att ha testat virtual reality-spelet möttes jag av en kö med spelsugna barn och vuxna. Det var måndag, första dagen på spelveckan och aktiviteten hade just börjat. Jag blev glad av att se att folk redan hade hittat dit och jag kände hopp för resten av veckan.
Men jag blev besviken. Jag var på ytterligare tre aktiviteter under spelveckan och på alla tre undrade jag var besökarna höll hus. Det var aldrig tomt, men många föreläsningsstolar och speldatorer stod tomma.
Jag vill verkligen framhålla att det inte var dålig kvalité som var orsaken. Tvärtom. Jag blir extra besviken att så få deltog just på grund av att det var så bra. Jag var på en mycket intressant föreläsning om föräldraskap och barns dataspelande. Jag träffade seniorer som spelade för att hålla i gång hjärnan. Jag fick testa att spela ett spel för dövblinda.
Jag spelar inte dataspel på min fritid. Jag har inga barn och ingen mormor som spelar dataspel. Ändå blev jag tagen av den breda och häftiga spelvärlden.
Nästa år hoppas jag att de lyckas bättre med marknadsföringen. De små aktörerna behöver hjälp för att nå ut till de potentiella besökarna. För det var fantastiskt att få lyssna på Inger "Trigger Finger" Grotteblad, 69, världsmästare i CS:GO, när hon berättade om sitt spelande som senior. Och jag tror att så många fler hade kunnat njuta och vidga sina vyer om de bara visste vad som pågick under Linköping Game Week.