Signe krävdes på mer pengar – efter biljettköpet

Signe Sandell köpte en tvådagarsbiljett till Linköpingsfestivalen Bonfire. Nästan tre veckor senare hörde företaget av sig och krävde mer pengar för att biljetten skulle vara giltig. "Jag trodde någon försökte luras", säger hon.

Efter alla turer fram och tillbaka bestämde sig Signe Sandell för att inte gå på Bonfire-festivalen.

Efter alla turer fram och tillbaka bestämde sig Signe Sandell för att inte gå på Bonfire-festivalen.

Foto: Privat / Victor Bomgren

Linköping2023-09-04 17:00

Festivalen Bonfire hålls för andra året i rad i Linköping. Artister som Zara Larsson, Sebastian Ingrosso och Hov1 uppträder på Stångebrofältet 8–9 september.

Signe Sandell såg fram emot att gå med sina vänner. I mitten av juli köpte hon ett tvådagarspass och en försäkring för 2 199 kronor. Biljetten kostade 1 799 (+100 kronor i förköpstillägg) och försäkringen ytterligare 300.

– Jag köpte min biljett på ett helt vanligt sätt på deras hemsida. Köpet gick igenom, jag fick kvitto på mejl och biljetterna skickades till mig. Då tänkte jag bara att det skulle bli väldigt kul, berättar Signe.

Nästan tre veckor senare hörde företaget av sig och krävde ytterligare 200 kronor. Enligt Bonfire var den egentliga kostnaden för själva biljetten 1 999 kronor.

– En person skriver till mig och uppger att min biljett nu är ogiltig för att jag betalat in ett för litet belopp. Sedan fick jag en länk där det stod att jag var tvungen att kompletteringsbetala för att få komma in på festivalen.

Signe tyckte mejlet kändes konstigt.

– Jag tänkte först strunta i det eftersom jag redan fått biljetter och kvittot, men sedan tänkte jag att det är bra om Bonfire får veta att det skickas ut mejl med länkar som kräver betalning.

Signe mejlade företagets kundtjänst. Till sin förvåning fick hon svaret att mejlet stämde och att det kom från dem. 

– Det stod att jag betalat in för lite och att jag måste betala in mer. Jag tycker inte att det känns okej att komma så långt i efterhand efter att köpet gått igenom.

Någon förklaring till hur det kom sig att hon betalat 200 kronor för lite säger hon sig inte heller ha fått. 

Christoffer Lundström, projektledare för Bonfire-festivalen, slår fast att korrekta prisuppgifter hela tiden har angivits i festivalens officiella kanaler. Enligt honom var det istället i biljettsystemet Tickster, där betalning sker, som ett misstag skedde i hanteringen. På tickster.com visades därför fel pris.

– Vi upptäckte ett prisfel på Tickster gällande en av våra tio biljettkategorier, säger han.

Enligt Christoffer Lundström drabbades sammanlagt 420 köpare. Till dessa skickades en uppmaning om att betala mellanskillnaden (200 kronor).

– De som har betalat den felaktiga summan har helt enkelt fått en tilläggsfaktura skickad till sig, som de har betalat in. Såvitt jag förstått det har alla som fått uppmaningen betalat.

– Så fort vi såg att det blev fel pratade vi med Tickster, och då var det här en standardlösning som hade använts förut, att man skickade en kompletterande faktura till de drabbade. Då fick de betala samma pris som alla andra, så att det blev rättvist.

Johan Skogsberg, försäljningschef på Tickster, förklarar att liknande situationer har uppstått tidigare:

– Det är inte jättevanligt, men det händer att fel pris på biljetter läggs upp. Det är den mänskliga faktorn. Att ett tekniskt fel gör att det står fel pris på en biljett är ovanligare.

För Signe började situationen dock kännas olustig. Efter alla turer tröttnade hon och ville lämna tillbaka biljetten. Snart insåg hon dock, efter att ha läst på festivalens hemsida, att försäkringen hon köpt inte skulle kunna nyttjas.

– Jag köpte min biljett den 13 juli. På hemsidan står att försäkringen endast kan nyttjas till och med 1 juli. De har alltså sålt en försäkring som inte gäller.

Christoffer Lundström förklarar att det handlade om ett tryckfel:

– Fel datum stod utsatt på ett av flera informationsställen. Vi har inte nekat någon som önskat nyttja försäkringen innan 15 augusti, som var korrekt utgångsdatum.

Ännu den 1 september löd dock informationen på bonfirefestival.se att sista dag för nyttjande av försäkringen var den 1 juli. Efter Correns kontakt med ansvariga ändrades datumet till den 15 augusti.

Till slut, med bara dagar kvar till festivalen, lyckades Signe ändå bli av med sin biljett på annat sätt.

– Jag var ju inte längre sugen på att gå så jag försökte sälja den, och hittade en kompis som ville köpa.

Dessförinnan hade Signe även varit i kontakt med Konsumentverket. I ett mejl skriver myndigheten att ett företag har rätt att kräva mer pengar i efterhand, men endast om priset är uppenbart felaktigt.

– Men jag tycker inte att det i det här fallet är så. Det handlar inte om att 200 kronor är jättemycket att betala utan det är mer grejen från företaget, säger Signe. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!