Anders Thorén, evenemangsansvarig och projektledare på Visit Linköping, möter upp oss mitt på konsertområdet. Kvällens konsert är den första av sammanlagt fyra konsertkvällar på Stångebrofältet i sommar. Håkan Hellström väntar, sen blir det festivalen Bonfire gånger två.
”För 5-6 år sen tog vi ett beslut om att vi måste försöka vara en destination som fungerar 365 dagar om året. Förr hade vi kanske 200 gig på vår, höst och vinter, och så tog vi ledigt på sommaren. En sån här kväll visar att vi lyckats och att inte alla lämnar Linköping på sommaren”, säger han.
Men en sån här kväll är förenade med risker och kostar pengar. Visit pumpar in uppskattningsvis fyra miljoner kronor. Breakeven, för att få tillbaka pengarna, är 7 000 sålda biljetter. Till kvällens konsert har cirka 9 000 plåtar sålts.
”Men det är långt ifrån alla konserter som snurrar ekonomiskt. Det är stora kostnader förknippade med såna här produktioner”, säger Anders Thorén.
Vad säger du om kvällen?
”Regnet är borta och det är alla som var och såg Winnerbäck förra året glada för. Det blir inte mycket mer sommar än det här. Gyllene Tider personifierar ju svensk sommar. Det är fantastiskt att vi fick en så här fin sommarkväll”.
Han uppskattar att cirka 200 personer jobbar med arrangemanget.
”Det är bara 90 personer som jobbar med säkerheten. Det är en stor apparat att få till men nu har vi inga orosmoln kvar”, säger Anders Thorén.