I butikslokalen på Tanneforsgatan 1 händer oftast ingenting. Sedan några år står den tom. Men förra sommaren prövades en satsning där tomma butikslokaler fick inrymmas av lokala konstnärer och kulturaktörer som höll gallerier, danskurser och spelningar. Satsningen uppges av Jessica Stille Törnqvist, VD för Linköping City Samverkan AB, ha varit en succé.
Sedan lördagen den femtonde juni är butiken fylld av stengods i form av muggar, pumpor och fat. Dennis Nero, Per-Olof Wirén och Elisabeth Naess är keramiker och delar butiksytan i år.
– Det här är ju kul bara för att människor kommer hit och går förbi här och säger: Oj, vad är det här? Det brukar ju stå tomt här. Och de som bor runt här, de säger så här: Vad roligt att det inte är bara är nagelsalonger och matbutiker utan att det är någon kultur, säger Krukmakare Dennis Nero
–Det är ju en win win, vi får in våra grejer och butikerna slipper stå tomma, säger Elisabeth.
Med sju pop-uper och över 30 aktörer är satsningen större än förra året.
– När vi var med förra året var det helt nytt. Det känns som att det var mycket mer på plats i år, säger Michelle Gerfort Nanneson, som har konst och kursverksamhet på Nygatan.
– Jag tyckte nog att det var lite jobbigt förra året. I början visste vi inte vilken lokal vi skulle få eller hur stor den var och så vidare. Men i år gick det mycket smidigare.
Pop-up-satsningen pågår mellan 15 juni och 31 juli.