Tanken var att verksamheten skulle styras upp och den långsiktiga riktningen pekas ut.
Peter Wilgotsson blev ny VD för Östgötamusiken i mars. Ungefär samtidigt bröt pandemin ut och ingenting blev som det var tänkt.
– Det kändes väldigt snopet. Drastiskt och väldigt tråkigt förstås. Jag har egentligen inte sett verksamheten i normalläge ännu. Östgötamusiken har haft många chefsbyten och det har inte funnits kontinuitet på chefssidan så det kom väldigt oturligt, säger Peter Wilgotsson.
Det blev till att kavla upp ärmarna och försöka tänka nytt från början. Beställningarna från exempelvis, skolor, förskolor och äldreboenden, en stor del av Östgötamusikens uppdrag, försvann nästan helt och de planerade konserterna i Konsert & Kongress ställdes in.
– Vi har ju tappat ekonomiskt eftersom vi inte haft så mycket beställningar. Vi förstod snabbt att nu får vi hitta på andra saker, säger Peter Wilgotsson.
Pop-up-konserter runt om i Linköping och den uppmärksammade skogskonserten i Vallaskogen är några av de saker som Östgötamusiken gjort.
– Vår verksamhet bygger mycket på musiker som är specialister på att inte spela i eget hus. Vår stora verksamhet är där ute, det är egentligen vår dagliga arena så vi är ju experter på det.
Östgötamusiken är en stiftelse och det är Region Östergötland och Linköpings och Norrköpings kommuner som är huvudmän och ett huvuduppdrag är att ge alla invånare i Östergötland, oavsett bostadsort, kön, ålder och bakgrund tillgång till musik av hög kvalitet. Trots detta upplevs Östgötamusiken av många främst som en Linköpingsinstitution med ganska diffust uppdrag.
– Det var jag också förvånad över. Det är viktigt att vara starka i Linköping men jag ser det som jätteviktigt att vi är till för hela regionen och att vi är synliga i hela regionen. Det är nåt jag vill utveckla.
– Östgötamusiken är ärligt talat ganska anonyma ute i landet. Innan jag tog jobbet visste jag ju att de fanns och att de värnade en blåsartradition men inte så mycket mer.
Att sprida namnet och verksamheten ser han som en av sina viktigaste uppgifter när allt börjar återgå till ett slags normalläge. Att utveckla konsertverksamheten i Crusellserien och få den att vara en angelägenhet för flera arrangörer är ett exempel. Att överlag bredda arrangörsbiten är prioriterat.
– Att vi ska vara intressanta för fler arrangörer är en stor och viktig uppgift. Vi ska inventera vad det finns för förutsättningar och skapa nya föreningar. Vi har fått nationellt stöd till ett arrangörsutvecklingsprojekt från Statens kulturråd och jag hoppas att det blir ett treårigt projekt.
– Jag har också anställt en producent som ska jobba dels med vår offentlig verksamhet men också med arrangörsutveckling. VI ska vara i hela regionen, det är därför vi finns.
En publik med hög genomsnittsålder är ett annat faktum, som Östgötamusiken delar med de flesta kulturinstitutioner, och frågan hur de ska lyckas med att förnya sin publik är ständigt aktuell. Här tycker Peter Wilgotsson att Östgötamusiken har väldigt bra förutsättningar.
– Vi är kanske bäst lämpade av alla för att nå målen att föryngra och förnya. Vi börjar redan i förskolan och når alla åldergrupper. Man måste så fröna för att skapa förutsättningarna.
– Det här är lite av den eviga frågan. Livet följer en viss kurva men det krävs också att musiken ges utrymme om man senare i livet ska välja den som publik eller utövare.