Det är 32 år sedan Tage Danielsson avled. Hans texter lever. De lever så innerligt att de känns nästan nyskrivna. Att komik, född för 50, 60 år sedan fortfarande är lika aktuell, att de kluriga moraliska ifrågasättandena och den humanismen allting utmynnar i blir brännhet än idag är ett bevis för att Tage Danielsson inte enbart var 1900-talets främste svenske komiker utan ligger bra till även för 2000-talets titel.
Som ett bevis på hans storhet har teatern flyttat efter honom, inte tvärtom. Gamla folkparksteatern tog visserligen tid på sig men nu tronar den just där minnet av Tage varje sommar hyllas med mycket skratt, lite allvar, musik och sång. Den 10 års jubilerande revyn som spelas i Gamla Linköping har i år döpts till ”Tage tar ton”. Av namnet att döma är det en stark föreställning.
Premiären på lördag plus ytterligare sju föreställningar ges med tio av hans bästa nummer. En dryg timme, den här gången med extra mycket levande musik av Bar Quartet och sång till texterna.
All sång har föranlett byten i laguppställningen. In går Dennis Östryd , Tobias Philblad och Rebecka Dellskog medan den okrönte revykungen Håkan Bäck och primadonnan Tina Holmgren är kvar i ensemblen.
Det blir en blandning av ganska okända nummer och gamla favoriter. Dock har varken ”Släpp fångarna loss det är vår” eller till exempel biståndssatiren ”Bolla Bolla” spelats i revyn tidigare. En av de mindre kända monologerna, för att fortsätta på bolltemat, är den Hamletinspirerade ”Livet är en boll" från revyn ”Gröna Hund” från 1963.