Bertil Almlöf och Karin Almlöf, far och dotter, ställer ut tillsammans på Galleri Blå.
– Jag ville visa nåt riktigt bra från Östergötland och vad är väl det om inte Almlöfs, säger galleristen Peter Widén som hänger ett tiotal Almlöfoljor på väggarna.
De lyste ut på S:t Larsgatan så att människor vände sig om när de gick förbi, då Peter provhängde häromdan.
Karin Almlöf visar också en rad tunga oljor, vackra, grå . . . och inte minst sin stora matta, precis som på målningarna med motiv från sjön Striern.
En rad andra gallerier visar också spännande östgötakonstnärer (se faktarutan).
150 ombud för Riksförbundet Sveriges konstföreningar kommer till Linköping och samlas på Östergötlands museum fredag-söndag. De ska gå på gallerirunda i Linköping (det är den delen av programmet som är öppet för allmänheten), bussas till andra orter som Vadstena och Motala, hålla riksstämma och lyssna på föreläsningar av bland andra Christer Fällman och Stefan Hammenbeck.
Det är östgötadistriktet som arrangerar och idén är förstås att visa upp så mycket östgötakonst som möjligt.
Ordförande i distriktet är Birgitta Rolff, pensionerad rektor och kommunal tjänsteman i Linköping:
– Sveriges konstföreningar är en folkrörelseorganisation där vi alla jobbar ideellt. Själv bor jag i Stockholm numeramen åker hit varannan vecka för att ha styrelsemöte.
I Sverige finns nära 900 konstföreningar och bara här i Östergötland 35 stycken med 7 000 medlemmar. Det är både allmänna konstföreningar, som Östgöta konstförening, och arbetsplatsföreningar. De samlar konstpublik, inte konsnärer, och jobbar med konstbildning.
– På orter som Boxholm och Finspång kan konstföreningen vara den enda aktören som visar konst.
– Vi gör en stor insats för kulturlivet och civilsamhället, vi skapar arenor och mötesplatser och utbildar våra styrelser i att se vad som är bra och dålig konst. Ja, det är skillnad! Ju mer man tittar på konst, desto lättare ser man det. Vi ser till att köpa in konst av professionella konstnärer och tittar på sådant som deras utbildning och teknik, penselföringen och så vidare.
En viktig del av Sveriges konstföreningars verksamhet är att köpa in konstverk och lotta ut till sina medlemmar på till exempel arbetsplatser. På så vis är konstföreningarna en viktig finansiär.
– Vi i konstföreningarna i Östergötland köper konst för 1,5 miljoner om året, i Sverige ligger summan på mellan 200 och 300 miljoner årligen, berättar Birgitta Rolff.
Och framtiden, hur är återväxten?
– Man kan gott säga att 95 procent av våra medlemmar är 55-plussare, säger Birgitta Rolff. Det det kan vara svårt att få folk till styrelserna, människor har mindre tid på arbetsplatserna numera.
– Ja, det är min bild också, säger galleristen Peter Widén, som märkt av att konstföreningarnas betydelse som storkund minskat något på senare år.
Birgitta Rolff är dock hoppfull:
– Kommande generationer kommer också att intressera sig för konst när de lämnat de mest aktiva åren. Det finns forskning som visar att alla människor mår bättre om de håller på med konst och kultur.