Orkestern tolkar musik – från dataspel

Med musik ur film- och spelvärlden tar sig Linköpings akademiska orkester sig an en spännande produktion. Dessutom gör man det i ett ovanligt samarbete.

Merete Ellegaard dirigerar under repetetionerna inför konserten We can be heroes i Crusellhallen 3 mars.

Merete Ellegaard dirigerar under repetetionerna inför konserten We can be heroes i Crusellhallen 3 mars.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2019-03-01 15:00

Dirigenten och orkesterns konstnärliga ledare, Merete Ellegaard, gillar hela idén med att framföra musik från filmer och dataspel. Men en sak gör henne alldeles lyrisk:

– Publiken! Åhörarna vet ofta mer om musiken än orkestermusikerna. Redan när Orvar Säfström presenterar ett stycke så tjoar de och jublar. Tänk om det skulle vara så när man presenterar ett Mozart-stycke! Jag har sett personer sitta och gråta när de hör melodierna från sina favoritdataspel som de har tillbringat så mycket tid framför, säger hon.

Det handlar om produktionen "We can be heroes". Konserten hålls i Crusellhallen den 3 mars, med stycken framtagna av Orvar Säfström – känd från bland annat SVT:s Filmkrönikan. Linköpings akademiska orkester har sedan tidigare två liknande konserter bakom sig och har bland annat framfört musiken i Berwaldhallen i Stockholm. Nu går de ihop med Linköpings symfoniorkester.

– Det finns två symfoniorkestrar i stan, men det här är såvitt jag vet första gången som vi samarbetar fullt ut. Det har i varje fall inte hänt på mycket länge.

Produktionen innehåller mycket vackra strofer ur filmen "Wonderwoman", men också ur "Hunger games" och gamla klassiker som "Star wars" och "Indiana Jones".

– Det blir lite dataspelsmusik också, från spelet The Witcher 3, avslöjar Merete Ellegaard.

När de inledde sitt första samarbete med Orvar Säfström var alla förstås spända på hur det skulle gå. Men Merete Ellegaard blev lugn efter en av Säfströms första frågor:

– Han undrade vilken besättning vi hade i orkestern, alltså vilka instrument och hur många av varje. Det brukar man notera med sifferkombinationer, som jag gav honom. Och han förstod direkt. Han har stenkoll även på det som vi gör i en symfoniorkester.

Linköpings universitet har en lång tradition med symfoniorkester och inte minst flera olika studentkörer. När Merete Ellegaard anställdes för tio år sedan hade orkestern legat nere i cirka ett halvår, och bara en handfull musiker fanns kvar.

– I studentvärlden är det hög omsättning, när några musiker tar examen så kommer det nya. Jag fick börja från början med rekrytering och provspelningar, berättar hon.

Men med hjälp av alumner och genom att vid konserter hyra in musiker på vissa positioner så har orkestern fått kontinuitet. När nu Linköpings symfoniorkester kommer in så blandar man musikerna på scenen.

– Det är väldigt viktigt att ta in rutinerade och professionella musiker och låta dem sitta bredvid våra. Som musiker växer man alltid om man får spela med någon som är bättre än en själv.

Hon tror också att samarbeten med andra orkestrar kan vara av godo på andra sätt.

– Vi har en stark organisation bakom oss, med universitet, som vi kan ta stöd från vid större produktioner. Till skillnad från en ideell musikförening, säger hon.

Linköpings akademiska orkester håller cirka fyra konserter per år plus olika uppdrag åt universitetet, som promotionsfesterna.

Varför har universitet ofta egen körverksamhet, och egen orkester?

– Delvis beror det på gamla traditioner. Det är väldigt roligt att ett så relativt ungt universitet som LiU så tidigt har instiftat en director musices-tjänst. Musiken hör hemma i den akademiska världen. Många som kan hantera ett instrument tenderar också att lyckas väldigt väl inom akademien, säger Merete Ellegaard.

Merete Ellegaard We can be heroes

Sedan 2009 är Merete Ellegaard biträdande director musices vid Linköpings Universitet och konstnärlig ledare för den akademiska damkören Linnea och Linköpings akademiska orkester.

Som dotter till den världsberömda accordeonisten Mogens Ellegaard började Merete sin musikaliska bana med att spela accordeon. Hon studerade därefter oboe och dirigering vid Musikhögskolan i Göteborg och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Andra instrument som Merete hanterat: Viola, dulcian, blockflöjt, pommer och krumhorn. Hon tog examen i orkesterdirigering från Kungliga Musikhögskolan år 2000.

Merete har återkommande uppdrag med orkestrar i hela landet. Hon har bland annat arbetat med Dala-sinfoniettan, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Östgöta blåsarsymfoniker, GWO, Gävle Symfoniorkester och Symfoniorkestern i Norrköping. Merete Ellegaard är också konstnärlig ledare för den stockholmsbaserade ensemblen Compact Music.

Konserten hålls i Crusellhallen 3 mars. En sammanslagning av Linköpings symfoniorkester och Linköpings akademiska orkester blir den andra ensemblen att sätta upp denna heroiska produktion i samarbete med Underscore productions. Urpremiär, med fyra slutsålda föreställningar, begicks i Berwaldhallen hösten 2018. Då med Sveriges Radios Symfoniorkester på scenen.

Solist är Sabina Zweiacker, sopran från Malmö som blivit ett Youtube-fenomen med över 15 miljoner visningar av sången "The Dragonborn Comes". Publiken guidas av Orvar Säfström, känd bland annat som programledare, filmkritiker och skribent.

Konserten dirigeras av Merete Ellegaard.

We can be heroes är den senaste av Underscore productions hyllade konserter, bland tidigare produktioner kan nämnas Score (tv-spelmusik), We come in peace (science fiction), Sagas (fantasy) och The horror (skräck).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!