– Det är en remarkabel utveckling, unik i Sverige för den här typen av musik i en tid då publiken sviker, säger länsmusikchefen Tomas Herrgårdh. Och konkurrensen i Linköping är inte liten, bara här i huset (Konsert & kongress) är det ett mycket stort utbud.
Till det nya spelårets sju konserter, tre i höst och fyra i vår, har hittills sålts 734 abonnemang. Därmed fyller bara abonnenterna långt mer än halva Crusellhallen, som tar 1 100 om varenda sidoplats används.
Varför ökar ni, tror du själv, Tomas Herrgårdh?
– Publiken vet att vi håller hög konstnärlig kvalitet, men vårt program uppfattas också som folkligt. Det är oerhört viktigt. Vi vänder oss till en bred publik med våra olika program.
– De tycker att det är spännande att höra en harpa möta blåsare, vi har en jazz- och gospel-konsert, nordiskt med Sibelius och Carl Nielsen, Frank Sinatra-tema, barytonen Olle Persson... Det viktiga är kombinationen kvalitet och folklighet.
Östgötamusiken spelar blåsmusik och har 18 fast anställda musiker i fyra konstellationer. Östgöta blåsarsymfoniker (där alla är med) och de mindre Östgötabandet (jazzensemble), Östgöta brasskvintett och Crusellkvintetten.
Crusellserien är deras stora framträdanden, men bara en liten del av verksamheten. 2014 gav de drygt 600 konserter, många offentliga som "Konstpaus" på helgeftermidagar eller barnkonserterna i "Musik på Winden".
– Men de flesta konserterna sker "i det tysta", som vi brukar säga, berättar Tomas Herrgårdh, vi åker runt i våra vita minibussar till förskolor, äldreboenden, skolor... Vi har ju det regionala musikuppdraget och ska sprida musik till hela regionen.
Östgötamusiken ska inte ingå i regionens nya scenkonstbolag (med Östgötateatern och Norrköpings symfoniorkester).
– Jätteskönt, är Tomas Herrgårdhs spontana kommentar. Vi är redan så slimmade, det finns inget att vinna.
Helgen 11–13 september är Östgötamusiken med och arrangerar Svensk blåsmusikfestival i Linköping, då 1 000 musikanter från hela Sverige kommer till stan.