Nya sånger i minneskonsert

Otto Freudenthal, grundare av Östergötlands musikdagar, hyllades på fredagen med en konsert. Bland annat spelades två helt nya sånger av tonsättaren.

Pianisten Love Derwinger och tenoren Iwar Bergkwist var två av dem som hyllade Otto Freudenthal och hans musik i Wallenbergsalen i Linköping.

Pianisten Love Derwinger och tenoren Iwar Bergkwist var två av dem som hyllade Otto Freudenthal och hans musik i Wallenbergsalen i Linköping.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2016-08-19 17:00

Bara några dagar innan Otto Freudenthal avled i slutet av november förra året fick Staffan Mårtensson, konstnärlig ledare för Östergötlands musikdagar, ett brev från sin 81-årige företrädare.

– Där fanns två nya sånger med text och musik av Otto som jag kände att jag ville ha med i den här konserten, säger Staffan Mårtensson när vi pratas vid strax före konserten i Wallenbergsalen på länsmuseet.

Han inleder den själv med Freudenthals solostycke "Klarynx" för klarinett. I sitt tal berömmer Mårtensson bland annat tonsättaren för sin öppna attityd.

– Efter att Otto skrivit ett stycke överlät han helt tolkningen till den som skulle framföra det. Han litade på musikern i sig själv, men också på musikern i andra, säger han.

De två nya sångerna tas om hand av tenoren Iwar Bergkwist och pianisten Love Derwinger. Freudenthal beskrev styckena som "fräcka", och till ett ganska uppsluppet ackompanjemang tar texterna upp sånt vi gör för att visa upp oss, omättlig aptit och att pengar är gjorda för att slösas bort.

– De är väldigt märkliga texter. Här finns mycket att fundera över, säger Iwar Bergkwist.

Tillsammans med Derwinger framför han även fem av Freudenthals tonsättningar av brittiske William Henry Davies (1871–1940) poesi.

– Han var en vildvuxen walesisk poet som tog vara på annorlunda tankar. Jag tror att det var därför Otto uppskattade honom, säger Iwar Bergkwist.

Konserten avslutas med "Evolutionskantat", ett omfångsrikt verk med text av kulturskribenten Lars-Ola Johansson. Han reciterar och rappar själv medan Otto Freudenthals musik framförs av Love Derwinger och violinisten Anna Lindal. Som inledning och avslutning spelas en bandad orgelimprovisation av tonsättaren själv.

Otto Freudenthal 1934–2015

Tonsättare, dirigent och musiker, spelade främst piano och violin.

Född i Göteborg, verksam i Linköping från mitten av 70-talet. Började då etablera sig som kompositör.

Debuterade som professionell pianist 1947.

Assistent till dirigenten Otto Klemperer 1961–1973.

Undervisade vid Linköpings kommunala musikskola på 80- och 90-talet.

Grundade Östergötlands musikdagar 1994.

Bodde på senare år i Wales, tidvis även i Rimforsa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!