22 till 28 november går spelveckan av stapeln.
– Det blir som en slags festivalvecka där vi samlar event och bjuder in folk att vara med. Det finns ett stort intresse kring dataspel, både att spela men även att utveckla spel och lära sig saker genom spel, säger Tomas Ahlström, ansvarig för East Sweden Game som är med och anordnar spelveckan.
Allt som görs under veckan är indelat i tre kategorier: Game, learn och work. Game är för de som tycker om att spela som underhållning. Learn är för de som vill lära sig mer om spelutveckling och även hur man kan använda spel för att undervisa och lära ut saker. Work är för de yrkesverksamma, som företag inom spelbranschen.
För tio år sedan startade Tomas och Erik Berglund LiU Game Conference, som nu är en del av spelveckan. Erik driver en kurs i spelprogrammering och Tomas har en bakgrund i spelbranschen sedan 25 år tillbaka. Tomas jobbade då för tio år sedan på universitetet med innovationsutveckling och såg att studenterna var ganska duktiga.
– För att uppmärksamma det startade vi en speltävling som heter LiU Game Awards, det var så det började. Sedan kopplade vi på föreläsare, mingel och eftersnack. Det växte och blev en konferens, säger Tomas.
Spelbranschen i Sverige växer ständigt. Det visar en branschrapport som kom ut nu i oktober. Men bara 10, 15 år tillbaka så var spelbranschen ganska nördig och en lite svårgreppbar subkultur menar Tomas.
– Det har svängt de senaste åren. Nu känner alla till att det är en så pass stor bransch som omsätter mycket pengar och växer snabbt. De flesta ser spel som en tillgång och förstår att när ungdomar spelar mycket behöver det inte vara negativt. Det är väldigt utvecklande och kan vara inkörsport till utbildning och en karriär.
Det är ingen tvekan om att spel är en del av kulturen enligt Tomas. Spelbranschen står på två ben menar han. Å ena sidan är det ganska tekniskt att göra spel, och spel driver på den tekniska utvecklingen.
– Det andra benet är att spel är berättande och upplevelser. Precis som film, musik och annan konst. Spel kan vara väldigt artistiska och konstnärliga. Spel har fått kämpa med att komma in i finrummen vad det gäller kultur. Men det upplever jag att det inte är någon som ifrågasätter i dag, säger Tomas Ahlström.